Traversering over Skotstindan - Nordskot (15.07.2020)  6

Skotstindan S1 (699m) 15.07.2020
Sørskottinden (608m) 15.07.2020

Norges største PF-topper
Har søkt mye på nettet og prøvd å finne en detaljert tur beskrivelse av denne traversen, men uten lykke. Man finner masse tur beskrivelser av den vanlige traversen fra Sørskottinden og opp til Skotstindan S1 eller den navnløse toppen på 566moh.
Vi bestemte oss uansett for å peise på for å se om denne faktisk lar seg gjøre uten tau. Vi parkerte i Nordskotvika og tok fatt på stien som begynner ved et lite vannverk. Fulgte denne et lite stykke innover dalen før den forsvant. Herfra ble det litt jungel safari til å begynne med men ble bedre med lyng etterhvert. Herfra var det svaberg fjell videre oppover, men var overraskende mye gode sprekker og tak. For oss var det greit å klyve her, men mange foretrekker sikkert tau. Lå noen slynger festa her og der. Toppen ble nådd relativt enkelt hvor vi tok en matbit og gikk ned igjen for å starte på S1. Ryggen opp til denne var en god del luftigere og eksponert. Så anbefales nok tau på et par steder her, men følte oss trygge da vi brukte god tid etter gode tak. Kom oss opp til slutt hvor vi fortsatte resten av traversen. Lite klyve parti i hakket til 566moh ellers plankekjøring til en loddrett vegg før Sørskottinden. Her bruker folk flest tau opp å ned. Heldigvis skulle vi opp å ikke ned. Blitt problematisk med rævva ned først her. Er vel kanskje grad 5 ca opp de 6-7 meterne her. Det gikk fint og vipps var vi på Sørskottinden. Prøvde oss på en snarvei ned herifra. Den anbefales IKKE. Følg heller stien ned til veien.
Fantastisk og spennende travers som anbefales!

Bilder

Herfra ble det offroad til passet
Bratt oppover
Skotstindan
Bratt, men gode klyvetak
Utsikt mot Skotstindan S1
Skotstindan S1
Tilbakeblikk mot Skotstindan
Eksponert klyving opp Skotstindan S1
Nærmer oss Skotstindan S1
Utsikt over resten av traversen mot Sørskottinden
Toppen av Skotstindan S1
4 bukkene bruse
Siste rest av traversen før Sørskottinden
Fantastisk travers!
Her ble det bratt klyving før Sørskottinden. Her går det for det meste i tau-bruk.
Sørskottinden

Sprekt gjort!

Written by Sveinung70 21.08.2023 16:02

De gjekk det usikra altså! Sprekt. Er sikkert litt enklare å klyve ned frå Store Skotstind når ein har klatra opp same veg først.

Traversen er skildra fleire stader på nett. Både på i fjellfører for Bodø på "Isklatring.no" og i minifører for Nordskot (Søk og finn).

Så vidt vi veit er første travers frå punkt 532 i Nord til Sørskotstinden gått i 1998.

gratulerer!

Written by otto 15.07.2020 20:57

Den kom uventet, knallbilder...