Bø/Notodden: Øysteinnatten og Nybufjellet (13.07.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Øysteinnatten (1,173m) 13.07.2020 18:53
Nybufjellet (1,142m) 13.07.2020 20:02
Visits of other PBEs Jønnbu parkering (755m) 13.07.2020 17:56

Etter 6 timer i sommarland sammen med Vinjar, var jeg klar for en kveldstur. Begynte å regne kort tid før jeg skulle gå av gårde og på vei oppover ble det grått og vått. Skodda la seg nedpå fjellet og jeg så lite og ingenting oppi høgda. Ble derfor spennende da jeg skulle gå videre fra Øysteinnatten. Fant ikke GPS sporet til Ove på den håndholdte GPS som jeg hadde med. Det regnet godt og jeg orket ikke bruke for mye tid på det. Fulgte et tråkk fra toppen mot skaret mot Nybufjellet og i den dårlige sikten peilet jeg meg inn på en retning mot nordenden av Langtjønn. Det lettet noe mer i skydekket da jeg kom ned til tjernet og jeg valgte en oppgang via noen sauetråkk langs med en bekk. Helt greit å gå og etter en liten rundtur i litt feil retning, kom jeg meg endelig opp på høgste punktet :-)

Retur ned til stien i Oksladalen og videre tilbake til Jønnbu parkering på sleip og vått underlag.

Lang og kjekk 6 timers økt i Sommarland med Vinjar først
På tur til Øysteinnatten kom regnet og skodda
Ikke vits å sikte seg inn etter topper