Søre Bukkeholstinder (27.05.2012)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Samme (1,100m)

Innover langs vestbredden av Visa med Hellstuguhøe som blikkfang
Rester etter steinmurer for Gamalsetre i Visdalen
Snøfonnen over Bukkeholsbekken
Søre og Store Bukkeholstind kommer til syne!
Etter to flotte turer til Bukkeholstindane (BHT) tidligere i vår sto nå bare de Søre igjen. Etter grundig diskusjon om rutevalg med Jan som ikke hadde anledning til å være med denne dagen bestemte jeg meg for å prøve alene. Det ble nok en nydelig dag på Bukkeholsbrean. Start fra Spiterstulen kl 0915. Mye av snøen var borte ned i Visdalen. Til fots med ski på sekken på vestsiden av Visa. Greit å krysse småbekkene fra Tverråbrean. Fant igjen rester etter gamle murer for Gamelsætre til Spiterstulen på GPS 467677 6829635 og reg disse kulturminnene som et PB element. Omtrent i nivå med utløpet av Hellstuguguåi i Visa ble det nok snø til å gå på ski. Fulgte sommerruten opp mot Bukkeholsbekken til ca. 1200 moh, krysset over elven som var delvis åpen på en svær snøbro og fortsatte bratt vel 100 hm oppover mot Bukkeholet der terrenget begynte å flate ut.
Flott vær og glimrende skiføre med kortfeller. Fortsatte oppover nokså nær inntil sørflanken av Styggehøe opp på Bukkeholsbrean. Se GPS track. Jeg ville unngå å krysse over breen ned mot brefallet, og valgte derfor å gå helt opp til 2000 m før krysningen av breen. Når jeg først var så nær Styggehøe V1 og Styggehøe V2 tok jeg meg like godt en ny tur opp på disse småtoppene for å få litt flere bilder i enda bedre vær enn sist vi var der.
Fra Styggehøe V2 mot øvre del av Tverråbrean. Det begynner å bli synlige sprekker i Tverråbrean

Krysset så sørover BH-brean på 1880-koten direkte mot dagens første topp

SØRØST FOR STORE BUKKEHOLSTIND
Kandidat-topp med PF estimert til ca. 7 m på ryggen mellom Store og Vest for Søre BHT. Snøfritt opp på toppen. Liten steinvarde. GPS 463603 6827171.

Kandidat-toppen SØ for Store Bukkeholstind er den mørke trekanten litt til høyre for midten. Søre BHT til venstre
SØ for Store BHT fra BH-brean
"Toppvarden" på SØ for Store BHT med sistnevnte i bakgrunnen

Fortsatte uten ski østover ryggen til

VEST FOR SØRE BUKKEHOLSTIND
Dette er den mest markert toppen på ryggen, godt synlig fra Bukkeholsbrean. Steil fjellvegg mot NV, men lett adkomst fra ØSØ. Liten steinvarde på toppen. PF 15m. GPS 463866 6827067.

Den lille trekanten til høyre for Søre BHT er Vest for Søre BHT
Varden på Vest for Søre BHT. Fra venstre Store BHT, Bukkehøe, Nørdre BHT med Tverråtindane i bakgrunnen
Vest for Søre BHT sett fra vestsiden med snøgryte ned mot BH-brean. Søre BHT i bakgrunnen

SØRE BUKKEHOLSTIND
Greitt opp vestsiden mot toppen, delvis på snø og delvis på stein. Nydelig utsikt. Liten steinvarde. PF 60m. GPS 464133 6827065.

Søre BHT sett fra Store 25. mai 2012
Søre Bukkeholstind til venstre sett fra nedre del av Bukkeholsbrean
Varden på Søre BHT mot Store BHT
Varden på Ø1 for Søre BHT med denne og Store i bakgrunnen
Ø1 for Søre Bukkeholstind fra vestsiden med Hellstugutinden i bakgrunnen
Ø2 for Søre BHT sett fra Ø1
Toppsteinen på Ø2. Ø1 og Søre BHT i bakgrunnen
Fra Ø2 for Søre BHT østover mot Ø3 som jeg tror er den bakerste aav de to kulene med såvidt synlig varde
Ø3 for Søre Bukkeholstind (?)

Siden jeg var i området ville jeg også få med meg de tre kandidat-toppene lenger øst. Jeg gikk over alle sammen, men ut fra GPS posisjoner og andres beskrivelser er jeg usikker på hvilke av kulene som regnes som Ø3.

Ø1 FOR SØRE BHT 2050 moh, PF 7m
Denne synes jeg er grei. Det er den første tydelige toppen du kommer til på vei østover fra Søre. Jeg gikk først ned en snøkledd skråning og klatrekløv fra skaret direkte opp brunsteinfjellet på vestsiden til toppen. På tilbaketuren rundet jeg toppen på sørsiden. Min GPS viste 464217 6827045 som bare er 5-7 m forskjellig fra koordinatene i PB. Videre østover til neste topp:

Ø2 FOR SØRE BHT 2035 moh, PF 8m
Denne ligger ca. 50 m øst for Ø1, og består også av mye brunfjell. Min GPS viste 464268 6827015 som avviker med 18 m i forhold til Ø/V koordinatene på PB, men som jeg tror må være riktig topp.

Videre østover er det to topp-punkter hvorav det østligste virker absolutt mest selvstendig med høyest skardybde. Fortsatte over første kul (GPS 464398 6827003) og rundet det jeg tror må være Ø3 på sørsiden for å fortsette opp til:

Ø3 FOR SØRE BHT 2005 moh, PF 5m
Denne toppen er markert av en neste loddrett, liten steinvarde. Min GPS viste 464448 6826989. Dette er en god del forskjellig fra koordinatene på PB (464375 6827000) - spesielt på Ø/V koordinaten der "min" Ø3 ligger vel 70 m øst for den på PB. mortenh (Morten Helgesen) var der 10.8.2007 og beskriver småtoppene, men nevner ingenting om varden på Ø3. Garm (Gal Krokfot) var der 10.9.2011, og har lagt inn et bilde av Ø3 med den spisse varden på toppen. Hvis andre kan bekrefte at toppen med den spisse varden skal være Ø3 synes jeg vi skal endre koordinatene.

Varden på den østligste toppen (Ø3) øst for Søre Bukkeholstind. Utsikt vestover.
Panorama fra Søre Bukkeholstind. Fra venstre Hellstugutinder, St. Urdadalsttind, Semelholstind, Visbreatind, Tverrbytthornet og Tverrbottindane

Tilbaketur samme vei, og borte ved skiene kl 1805 etter vel 2 timers tur til toppene østoverr på eggen. Aldeles praktfulle renn nedover Bukkeholsbrean på nydelig føre og i fortsatt like praktfullt vær! Nedover mot Bukkeholsbekken ble det bløtere føre med gjennomslag. Like før det bratteste partiet ned mot Visdalen ble det et ganske uskyldig fall som førte til at jeg brakk den ene staven. Da ble det å krysse seg forsiktig nedover, delvis på ski men på støvlene den det bratteste partiet langs elven. Bekkene fra Tverråbrean hadde blitt markert større ila dagen, og jeg måtte gå et stykke oppover noen steder for å komme meg tørrskodd over. Tilbake til Spiterstulen der jeg var fremme kl 2045 og kunne nyte en god middag med fjellørret og en kald pils, og glede meg over at alle Bukkeholstindane var i boks!

Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til å bevege meg på breene uten fører eller følge. Under arbeidet med denne rapporten kom jeg over bilder fra andres turer til Søre Bukkeholstinden, nemlig fra turene som otto (Otto Lund) gikk 16.8.2010 (bilde med tekst Mot Store B) og Garm (Gal Krokfot) (bilde med tekst Ut på breen) som viste svære bresprekker like nord for Vest for Søre Bukkeholstinden. Jeg hadde beveget meg i nærheten av disse, men så ingen tegn til synlige sprekker i snøen. Ut fra GPS sporet har jeg antagelig vært trygt utenfor sprekkområdet (nærmere fjellet). Men likevel - disse bildene ga meg en tankevekker! Bre er ikke til å spøke med, og mitt forarbeide burde helt klart vært mer grundig.