To topper i Nåavmesjenjaelmien tjïelte. (12.07.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Kovabekken (32m)
Ascents Elgåvassfjellet (377m) 12.07.2020
Survikfjellet (275m) 12.07.2020

Kjørte fra Namsos gjennom Overhalla Kommune og Høylandet Kommune og inn etter Skrøyvdalsvegen til skilt Namsos Kommune eller Nåavmesjenjaelmien tjïelte på samisk. Her fortsetter veien ca 20 km. i Namsos Kommune før den overtas av Nærøysund Kommune. Skal man ta denne turen som rundtur må man ta ferje fra Geisnes i Nærøysund Kommune til man ankommer Lund ferjeleie i Namsos Kommune. (Mye styr for å kjøre 20 kilometer i Namsos) Jeg passerte brua over Kovabekken mellom Salvatnet og Kovafjorden. Kjørte videre til ei utkjøring på venstre side ved Leinbekken. Her går det en traktorvei langs Kovabekken på høyre side av veien. Første mål var Survikfjellet, og jeg måtte følge traktorveien et bra stykke før jeg kunne passere den dype Kovabekken. Passerte også restene av Kovaseteren. Her var det satt opp en infotavle bl. annet om Kassi Strømmen (Født 1835) som var på denne seteren i 64 somrer.
Litt bratt opp langs en bekk før jeg kom opp på Survikfjellet. God utsikt mot Salvatnet. Ingen markering på toppen. Gikk ned til Kovabekken igjen og rundet Kovafjellet, og siktet meg inn mot Elgåvassfjellet som ligger på grensen mellom Namsos og Nærøysund. Jeg gikk opp mot Elgåvasslia, men det var bratt og ulendt med mange skrenter. Fin varde på toppen og rester av et trigpunkt. På tur ned fulgte jeg ei fin gressrenne. men her gikk jeg meg fast ned mot et stup, så jeg måtte gå litt tilbake og kom meg ned på et vis. Etter å ha kommet meg ned fulgte jeg traktorveien ned.
Statistikk:
Namsos 154-155/178
Nærøysund 41/105
Trøndelag 661-662/1558 (Nettopp redusert fra 1559)

Namsos
Toppbusken på Survikfjellet
Lita myrtjønn på Survikfjellet
Flott utsikt mot Salvatnet fra Survikfjellet
Lite vann før toppvarden på Elgåvassfjellet
Toppvarden på Elgåvassfjellet med et trigpunkt som er tæret av tidens tann