Såtenatten med sykkel (12.07.2020)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Såtenatten (1,137m) 12.07.2020

På Nystølen en tur og elsykkelen var med. Hadde ikke lagt noen plan på forhånd, men bestemte meg for å prøve ut noen nye stier med sykkelen i dag. Første etappe gikk på sti fra Nystølen. Dette stykket var temmelig gjengrodd. Antagelig bare sauene som holder liv i dette tråkket, men det gikk akkurat. Ved Utoset fra Skålsrudstølsvannet måtte skoene av før jeg vasset over. Forøvrig greit sykkelterreng over til Fagerhøy. Kom så vidt innom den nybygde grus-gangveien oppå myra.

Bestemte meg for Såtenatten, og durte avgårde på grusveier helt til Såten. Første besøk her på sommerstid for min del. Fra grusveien ved Såten gikk det over på flott sti - for det meste tørt og fint, men mye stein. Kan vel ikke påstå at denne stien var ideell for sykling, men det gikk akkurat med brede dekk og hjelpemotor. Retur samme vei tilbake til Grønhovd. Herfra la jeg kursen i retning Holmevatn. Også her brukbare stier, men mye stein og lite flyt. Fra Holmevatn til Skålsrudstølen er det mindre tydelig sti og flere svært våte partier, men alt sammen syklebart.