Mardalsfjellet og Mardalsfjellet fjelltrimvarden i Sømna (12.07.2020)

Written by Dag1 GSM

Start point P-lomme Slyngjemyra (80m)
Endpoint P-lomme Slyngjemyra (80m)
Ascents Mardalsfjellet (405m) 12.07.2020
Mardalsfjellet (435m) 12.07.2020

Vi hadde lagt inn en hviledag på Sømna, hovedsakelig på grunn av mye nedbør. På ettermiddagen så det ut til å ha regnet fra seg, og det passet bra å ta en kortreist tur til Mardalsfjellet. Kjørte nordover på Rv 17, og tok av inn til Slyngjemyra, gjennom et pukkverk, og videre til to store vanntanker, ved veis ende. Måtte lete litt etter stistart, men fant etter hvert en umerket sti nord for tankene, og fulgte den til Mardalsfjellet fjelltrimvarde, deretter over til den navnløse toppen 406, med flott utsikt mot sør og vest. Fulgte videre en utydelig sti over til Mardalsfjellet, og nådde toppen i det regnet kom. Flott utsikt også her, og jeg så bl.a. Lysingen, som er kommunetoppen i Sømna, Sømnesfjellet og Torghatten. Returen gikk i øsende regnvær via fjelltrimvarden og tilbake til utgangspunktet.