Dronningkollen m/familie & venner - Flesberg (12.07.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Dronningkollen p-lommer (534m)
Endpoint Dronningkollen p-lommer (534m)
Ascents Dronningkollen (752m) 12.07.2020 16:57
Visits of other PBEs Vinorenveien bomavgift (221m) 12.07.2020 16:05
Dronningkollen P-lommer (534m) 12.07.2020 16:22

Det var hjemreisedag etter noen herlige dager med en annen familie på deres hytte som ligger like ved Blefjellheisen. Etter å ha vasket ut av hytta, fant vi ut at vi skulle avslutte helgen med en fellestur til Dronningkollen. Været var så som så denne søndagen. Det gikk noen lette regnbyger her og der, men det så ut til at det meste av regnet holdt seg lengre nord i Numedal.

Vi kjørte sørover på vestsiden av Lågen. Litt sør for Svene svingte vi av fylkesvei 40 og kjørte oppover Vinorsvegen (Vinorenveien). I den manuelle bomkassa betalte vi de 50 kronene, og fortsatte til veiens ende der den stopper i en rundkjøring. Da vi nærmet oss denne rundkjøringen kom det en liten regnskur, som snart ga seg. Det sto noen få biler parkert her da vi ankom, og det var plass til oss også uten at vi sperret for andre kjøretøy.

Rundkjøringen hvor Vinorsvegen stopper.

Stistart var noen meter tilbake på grusveien. Siden vi skulle gå på sti hele veien til topps, satset alle på å gå i lette joggesko. Det skulle snart vise seg å være skivebom... Etter få meter på stien kom første våte parti, og de var det flere av oppover. Det endte med at alle åtte i turfølget avsluttet turen med våte føtter.

Underveis stoppet vi innom et par av de inngjerdede gruveåpningene etter gruvedriften i Vinoren Sølvverk.

Underveis mot toppen stoppet vi ved gruven Dronning Sofie Magdalene.

Fra toppen av Dronningkollen (752) var det gløtt av utsikt, og spesielt noen meter ned mot nordøst hvor man kommer nærmere den bratte østsiden. Derfra så man godt i østlig retning fra et flott utsiktspunkt. Blant annet var Drammen godt synlig.

På toppen av Dronningkollen (752).
På Dronningkollen (752).
Fra det flotte utsiktspunktet noen meter nordøst for toppunktet på Dronningkollen, ser vi her mot nord/nordøst. Nedenfor til høyre er Numedal.
På utsiktsplassen like nordøst for toppunktet på Dronningkollen. Bildet er tatt mot øst. I dalsøkket langt bak og midt i bildet skimtes Drammen.

Vi hadde noen minutter på toppen mens vi skravlet litt før vi returnerte på samme vei som vi hadde gått opp. Flere av oss var allerede temmelig fuktige på beina, og var ivrige på å komme ned igjen til tørre sokker.

På stien til Dronningkollen (752). Her fra returen.

Ved ankomst bilene fikk alle et etterlengtet sokkeskift. Vi takket hverandre for en meget hyggelig langhelg på Blefjell, og reiste hjemover mot Lier.