Torfinnsbu til Gjendebu via Knutsholstindene (11.07.2020)  6

Written by rsorte GSM

Start point Torfinnsbu (1,017m)
Endpoint Gjendebu (948m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Vestre Leirungstinden (2,250m) 11.07.2020 14:00
Søre Knutsholstinden (2,145m) 11.07.2020 14:00
Vesle Knutsholstinden (2,205m) 11.07.2020 15:28
Store Knutsholstinden (2,341m) 11.07.2020 17:18
Visits of other PBEs Torfinnsbu (1,060m) 11.07.2020 08:21

Tur med Bertil Rørstad. Vi tok båt inn fra Bygdin lørdags morgen etter en litt kald natt i telt. Avmarsj 08.30 fra Torfinnsbu. Lett og fint terreng innover til svartebandet. Været spilte også på lag i starten. Opp fra bandet og ryggen mot Vestre Leirungstind var det tørt og fint langs ryggen. Mot toppen var det litt snø i siste renna men aldri problematisk, så her gikk vi løpende med tau. Om det er glatt her er det litt sva som trolig vil være ekle om de er våt.

Ned fra Vestre Leirungstind var det endel snø i nordsidene som gjorde det litt tyngre enn forventet. Via Søre og her måtte vi litt tilbake og ned for å komme til der en skulle opp Vesle Knutsholtind. Vi sikret opp her siden det var litt snø i renna. Oppe på toppen var det smalt og en egg ut mot nedgangen som det ikke var helt optimalt at der låg endel snø og var glatt. Ned er det også relativt greit om fjellet er snøfritt og tørt. For vår del gikk det litt tid her.

Veien videre mot Store Knutsholstind er kurant og enkel, men her gjorde også snøen det litt krevende et stykke. Når det begynte å stige igjen så blei det mindre snø som gjorde det bedre. Etterhvert kom dessverre litt dårlig sikt som gjorde det litt krevende å vite hvor en var i forhold til toppunktet. Føreren beskriver her en til to taulender med enkel klatring (2-3). Den dårlige oversikten etterhvert gjorde oss litt usikker, men vi stolte på magefølelsen og fulgte ryggen som førte oss til topps. Her var fjellet tørt og fint som gjore det uproblematisk å gå usikret til toppen av Store Knutsholstind.

På toppen var det lite ab både sikt og utsikt, så vi valgte å kjempe oss ned siden i snø til dalen og fulgte (mer eller mindre) vardene langs normalruta ned igjen i dalen. Heldigvis blei det mindre snø og lettere å ta seg frem etterhvert.

Bortsett fra at været ikke ble helt som vi håpte, så blei det alt i alt en veldig bra tur tiltross for at vi ikke fikk fullført hele eggen og Søre Nål. De står der nok til en annen gang.
Dagen startet fint inn dalen fra Torfinnsbu.
Oversikt over ryggen mot Vestre Leirungstind fra bandet.
Mot toppen av ryggen før Vestre Leirungstind.
På toppen av Vestre Leirungstind.
Vesle Knutsholstind i bakgrunnen.
Toppen av Vesle Knutsholstind. Dessverre endel snø her.
Vesle Knutsholdstind sett fra andre siden. Fin egg ned.
Mot toppen av Store Knutsholstind.
Fra toppen av Store Knuten. Her tetnet det til og det var ikke allverden til poeng å fortsette.