Sjogholstind fra Fondsbu, til Olavsbu (10.07.2020)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point P-plass ved Fondsbu (1,002m)
Endpoint Olavsbu (1,440m)
Ascents Snøholstinden (2,141m) 10.07.2020 11:08
Visits of other PBEs Olavsbu (1,440m) 10.07.2020 11:08
Fondsbu (1,065m) 10.07.2020 11:10
Utsikt fra Sjogholstind

Vi møter Garm og K. ved Fondsbu i skapelig tid, ca. 11, avmarsj ca. 11.30. Dagens mål er Fondsbu, forhåpetligvis om Sjogholstind. Været er bedre enn forventet og vi koser oss, og svetter litt oppover langs Mjølkedøla, mot Store Mjølkedalsvatnet. Vel oppe ved vannet begynner de virkelig flotte tinder å komme til syne. Ved vannet blir det rast i sola. Mellom vann 1433 og 1466 dreier vi vekk fra ruta til Skogadalsbøen, og holder rett øst gjennom et skar på ca. 1600 moh, før vi løper ned noen flotte snø-hellinger mot de to Sjogholsvatna, som vi går i mellom. Øst for det lille Sjogholsvatnet 1487 forlater deler av følget oss, og jeg og Garm sikter på sør-ryggen til topps. Vi traverserer først fjellsiden sørøstover, til vi er inne på ryggen på ca. 1950. herfra er det rett opp ryggen, i vestsiden av sør-ryggen. Det er tørt og varmt, og fast fjell stort sett hele vegen opp. Et utsatt punkt passeres lett. Så er vi så og si på toppen. Kun 500 slakke meter til varden. Her er det straks mer snø. På veg opp treffer vi en kar, og på toppen er det to til. Utsikten er upåklagelig og vi har god tid.
Etter en kjapp vurdering bestemmer vi at vi skal ned nordryggen, for avvekslingens del og fordi den ser spennende ut. Mye snø og glatte steiner gjør det hele ekstra spennende. Vi går plutselig gjennom til knes og til og med til låret, mellom store steiner noen steder. Vi forsøker å holde oss på steinene som er tørre og har bra friksjon. Et par plasser er det for bratt og glatt til at vi kommer oss ned på folkelig vis. Der traverserer vi under i østsiden. Snøen er både til hinder og til hjelp. Kaldt på fingrene blir det etter mye kaving i skyggen, på snødekte sva. Men så er vi forbi og atter på ryggen, som blir bedre og bedre jo lavere vi kommer, og ettersom snøen forsvinner. Vel nede i dalen er det kun en liten "transportetappe" til Olavsbu. Den første regndråpen kjenner vi rett før hytta, men det blir ikke noe videre ut av det. Super tur, flottesen utsikt, akkurat passe spennende rygg og nydelig vær. Nå venter middag og hvile i gode senger.

Tusen takk til K. Rusla, T. og Garm for trivelig følge.

PS! Morgendagen som skulle bli grei værmessig ble alt annet enn det. Kaldt, vind snø og sluddbyger og tåke. Men det blir topptur læll ;0)

Klopp over sideelv til Mjølkedøla
Uranosbren bak til venstre
Rast ved Store Mjølkedalsvatnet
Rast ved Store Mjølkedalsvatnet II
Etter stikryss, skar ca. 1600 moh, Storegut bak
Gjennom skar, Galdebergtind mf langt bak
Snøholstinden dukker opp, med Snøholsvatna foran
Nesten på toppen av Snøholstinden
Obligatorisk vardebilde med mer ;0)
Garm vurderer veien videre, nordover. Toppen bak
Olavsbunuten og Mjølkedalstinden i fortsettelsen av Snøholstindens nordrygg
Garm på nordryggen
Garm på nordryggen II
Garm på nordryggen III
Garm på nordryggen VI
Vel nede, nord for toppen
En liten gledesmarkering!!
Olavsbu med Snøholstinden bak
Olavsbu med Raudalseggje bak
Morgendagens mål skimtes bak Olavsbunuten, i vakkert kveldslys.
Olavsbunutens østside kneiser bratt og fryktinngytende til høyre