Blefjell: Strutåsen m/familie & venner (11.07.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Blestua parkering (630m)
Endpoint Blestua parkering (630m)
Ascents Strutåsen (772m) 11.07.2020 13:24
Visits of other PBEs Blestua parkering (631m) 11.07.2020 12:41

Vi hadde en langhelg med noen venner på deres hytte beliggende litt nord for Blefjellheisen. Været var i overkant vekslende de første to dagene, men lørdagen bedret det seg betraktelig. Så da kjørte vi bort til Blestua for å rusle opp på fjellet derfra.

Det går mye stier på fjellet vest og sørvest for Blestua. Opp fra parkeringen utenfor Blestua var det en hovedsti som snart forgrenet seg utover da vi hadde gått opp gjennom hyttefeltet. Terrenget er ganske slakt her oppe, med mange myrområder og en drøss av tjern og små vann. Stiene var veldig godt tilrettelagt. På hovedstiene var det lagt ut klopper over alle våte partier. Ganske mange meter med planker som er lagt ut på fjellet her oppe...

På hovedstien fra parkeringen ved Blestua.
Et stidele omtrent der hyttefeltet slutter ovenfor Blestua. Godt med planker å gå på her, og bra var det, for terrenget var sølete og vått.
På stien litt ovenfor Blestua. De øverste hyttene ses i bakgrunnen. Bildet tatt østover.
På stien ved østenden av Hønevatnet, som ses til venstre.

Vi ville prøve å gå en liten rundtur, men måtte jo nesten ha med en liten topp også, og da var Strutåsen (772) et naturlig valg. Noe kjølig vind fra vest på toppen der, så oppholdet ble kort innen vi ruslet ned igjen.

På vei mot Strutåsen fjellstue, som ses i bakgrunnen.
På Strutåsen (772).
På Strutåsen (772). Langt bak er de høyeste toppene på Blefjell.

På returen tok vi altså en annen sti som gikk over en høyde like sør for Hønevatnet. I et stikryss tok vi ned mot Huldrevatnet, men ombestemte oss her og gikk tilbake til stien som førte oss til nordspissen på Langevatnet. Der ble det en kort dukkert på de tøffeste som hadde tatt med badetøy. Jeg var absolutt ikke blant de, og tok heller på meg den "tunge jobben" med å passe på det tørre tøyet på land sammen med 3 andre i turfølget.

Fra nordenden på Langevatnet fulgte vi en sti som gikk på en rygg nedover:

Stien nedover ryggen etter badingen i Langevatnet. Bildet tatt mot nordøst.

Snart var vi nede ved et stikryss hvor vi hadde vært på begynnelsen av turen. Derfra samme vei ned gjennom skogen og tilbake til Blestua, hvor det ble middag med rømmegrøt på noen av oss.