Kongen av Bastøy med mere (03.06.2012)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Bastøytoppen (48m) 03.06.2012
Utsikten (126m) 03.06.2012

Turistforeningen inviterte til guidet tur rundt Bastøya, og jeg benyttet meg av sjansen til å hive meg med. Med 60 personer i følget går det ikke spesielt raskt unna, så 4,5 time på 6 kilometer i forholdsvis flatt terreng sier noe om tempoet. Kun Bastøykalven og stranda på nordsiden er til vanlig tilgjengelige for vanlige folk, så skal man kunne gå rundt øya, må man hive seg på en slik tur. Øya har opp gjennom årene vært skolehjem for slemme gutter, alkoholikeranstalt og fsngsel. Nå er det fengsel her, med en forholdsvis åpen soning, og stort sett hele øya er ikke tilgjengelig for vanlige mennesker.

Etter å ha gått fra fergeleiet til fyret, gikk turen langs østsiden av øya. det var beskjed om å holde seg oi følget, men et lite dobesøk inne ie skogen er det selvsagt mulighet for. Halvveis labgs østsiden av øya tok jeg et slik dobesøk og da høver det seg å gå 4-500 meter inn i skogen for å kunne være usjenert. Her fant jeg øyas høyeste punkt, rett opp for idrettsbanen som holder internasjonale mål. Jeg gikk hele høydedraget på langs, og var innom flere alternative punkter. Helt enkelt er det ikke å peke ut en topp i dette skogdekkede området, men jeg tok turen oppom alle for å være sikker. Jeg tok igjen resten av forsamlingen nær Bastøykongen, en 3-4 meter høu stein som muligens har gitt navn til filmen "Kongen av Bastøy", før det ble lang pause ute på sydspissen. Mye fine blomster og spennende fugler her ute, og spesielt interessant blir det når guiden er fagmann på området og kona hans er oppvokst på Bastøya.

Så var det bare å komme seg på land igjen med den egentlige Bastøyferja, men navne Vederøy. Vederøy er et annet navn på Bastøya, sannsynligvis pga mye vær her ute Syklet oppum Utsikten på vei hjem for å få med meg en skikkelig tind også denne dagen.