Blåkollen (10.07.2020)  5

Visits of other PBEs Movika P-Plass (5m) 10.07.2020 19:20
Movikhammaren Utsiktpunkt (357m) 10.07.2020 22:09
Movikvatnet trimpost (189m) 10.07.2020 23:05
Blåkollen er en av Ti på Topp postene 2020 i Tromsø. Da jeg har gått denne turen tidligere og kjente terrenget godt var vel den største spenningen for turen hvor mye snø som lå her enda i juli. Fint å starte denne turen i Movika som har en stor p-plass tilrettelagt for turfolket. Fin sti som er merket hele veien. Idag var vi et fint turfølge. Stian, Morten, Karen og Mogens var med. Hunden Shanti var selvsagt også med. Noen store snøfonner lå enda her oppe så det hadde nå vært en snørik vinter. Oppe på Blåkollen fikk vi et fantastisk sollys under skyene og her tok vi en god rast før turen videre mot Ruglfjellet og Movikhammaren. Måtte svinge innom trimposten ved Movikvatnet også en plass jeg har besøkt utallige ganger sommer som vinter. Flott rundtur i kjente omgivelse så vi får se om det blir en ny tur neste år. Stor takk til et koselig turfølge i dag!
Da har vi kommet godt på vei og ser ned mot Movikvatnet med masta på Tønsnesvarden til venstre.
Der oppe ligger Blåkollen. Har en mistanke om at det er noen snøpartier vi må passere under veis.
Det har gått andre før oss her.
Fin utsikt mot mange fjell i området.
Her er toppvarden på Blåkollen med reinhorn.
Utsikt mot Tromsøya og Kvaløya.
Mot nord ligger Kvalsundet og Ringvassøya.
Mye fjell ute på Kvaløya med Store Blåmannen som høyeste topp. Den ligger midt på her.
Da har vi startet ferden mot Ruglfjellet.
Ruglfjellet i solnedgang.
Da gjenstår en tur innom trimposten ved Movikvatnet.
Her har man vært utallige ganger tidligere. Ikke hver gang været har vært så fint som nå.
De siste solstrålene faller på Blåkollen.