Kratt og stier i låg høgde i Odalen (05.07.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Kjølstadberget (305m) 05.07.2020
Nordsetberget (317m) 05.07.2020

Fra Peakbook P-punkt noen hundre meter øst for Solbakken var det litt tvil om veien videre. Her hadde nemlig foretaksomme Odøler funnet ut at det skulle bli boligfelt, veinettet var lagt langt innover til ei ekshibisjonisttomt med panorama, og en måtte ha litt flaks for å se turstien. Jeg så den ikke og tilbrakte ca 20 minutter i skikkelig griseterreng før jeg kom inn på sti oppover ryggen mot Tørrknappen, og alt var harmoni igjen.
Toppen kom plutselig, og da det ikke var noen værmessig premiedag, bar det raskt videre. Nå hadde jeg tenkt å gå nord for det lille tjennet og ringe inn Kjølstadberget derfra, men stiene skrudde meg rundt og sørvestover, slik at jeg kom ned på grusveg ved Igletjennet. Opptaket til Kjølstadberget så grisete ut, og i og med at jeg kryssa dalen ganske langt øst, i forlengelsen av en gjengrodd driftsveg, havna jeg i et kaos av vindfall, undervegetasjon og bratt småkupert terreng. Sjølve toppen var utprega topplaus, og jeg var innom mange punkter for sikkerhets skyld. Ned igjen langs bedre valgt linje til traktorvegen og via Igletjenn og sti til parkering.
Så Joker på Skærnes, med kvantumsrabatt på kroneis.