Storhøpiggen - I E. W. Thommesessens fotspor (08.07.2020)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Storhøpiggen (1,433m) 08.07.2020

Halvor og jeg har lenge vært fascinert av bøkene "Kremen av topper" av E. W. Thommesen. Denne sommeren hadde vi planlagt tur på Sunnmørskysten, men været var for dårlig der, og slettes ikke bra i øst heller. Etter flere dager med svært ustabilt vær med heftige ettermiddagsbyger, roet det seg litt. Vi hadde to dager igjen av tidsvinduet, så vi kom opp med plan B, i Thommesens fotspor. Hva var vel da bedre enn å starte turen med hans første fjell, Storhøpiggen, og stå på toppen og kjenne den samme dragningen mot Jotunheimen som Thommesen kjente som 9-åring?

Vi startet i 10-tiden fra Asker og kjørte til Slangen i Skåbu. Der Jotunheimvegen startet satte vi bilene og hoppet på el-syklene. Et fantastisk fremkomstmiddel. Selv de 330 høydemetrene opp til Melbysætra gikk som en drøm. Man kan jo kjøre inn hit, men da Ole-Petter meldte om at veien inn var "så som så", så valgte vi sykler. Jeg synes nå veien var helt OK for bil også, men det er en flott sykkeltur.

Ved parkeringen rett før sætra forlot vi syklene og gikk rett opp til en innhegning. Der lette vi etter stien, og tok en som bar litt vel mye til venstre i forhold til den vi så på et av kartene våre. Men på en måte helt grei da den var lite tilvokst. Den bar oppover til venstre. Vi forlot den etter hvert og hoppet over på en annen sti som bar opp på hovedstien fra Storhølisætra. Fulgte så stien som rundet toppen og kom opp fra nordøst. Flott utsikt på toppen, men dessverre noen byger og skyer som hindret den helt store dragningen mot Jotunheimen.

En underlig sak når man går på Storhøpiggen er at den virker mye lavere enn nabotoppen Storhøa. Lenge trodde vi det måtte være en luretopp vi gikk mot, men det var det ikke. Først når vi var nesten oppe innså vi at vi ville komme høyere enn Storhøa.

Tilbake tok vi en mer direkte rute nedover ryggen mot nordvest. Lettgått terreng. Når vi kom ned i vierområdene lette vi litt, men havnet inn på den stien vi hadde tenkt å følge opp. Den var noe gjenvokst, men underlaget var godt. Vi brukte 1 time 50 min på fotturen fra Melbysætra, med syklingen 2 timer 45 min.

Tilbake til syklene gikk det lett ned til bilen. Kjørte så til Skåbu Hytter og Camping hvor vi hadde leid en hytte av gamlesorten til en svært gunstig pris. Koselig liten campingplass med et flott moderne serviceanlegg.

Men vi var ikke helt utslitte, så vi kjørte til Vinstra og opp til Feforvatnet for å gå på Feforkampen.

Vi ser målet, Storhøpiggen!
På hovedstien mot toppen.
Et lite flatt område før toppen. Ser sørøstover. Trolig Leppkampen og Ongsjøfjellet bak, og lengst til høyre Synnfjell/Spåtind.
Alltid moro å finne et flagg i varden! Kommunetoppen Nordre Langsua sees nærmest til høyre.
Så var det dragningen mot Jotunheimen! Vi kjente igjen Bitihorn (rett til venstre for Halvor) og Besshø (noe til høyre for midten). Tror det er Nautgardstind til høyre. Klarte ikke å skille ut Glittertind, som man bør se herfra i skyfritt vær.