Langtur fra Knaben (08.07.2020)

Written by Stigun GSM

Start point P-plass ved Knaben kapell (604m)
Endpoint Samme (604m)
Ascents Oddevassheia (966m) 08.07.2020 12:30
Venehei (992m) 08.07.2020 15:36
Med storfamilien vel stasjonert i leid hus i Spangereid dro jeg avgårde relativt tidlig morgen i retning Knaben. Etter ca 2 1/2 times kjøring ankom jeg dette nedlagte gruvesamfunnet som jeg hadde lest om men aldri besøkt. I gruvene her ble det utvunnet molybdenmalm, som var særlig ettertraktet under verdenskrigene, ettersom molybden ble brukt til å forsterke (våpen-)stål. Under andre verdenskrig var selvsagt området på tyskernes hender, og Knaben ble faktisk bombet samme dag som Vemork av amerikanske bombefly, såpass viktig rent krigsøkonomisk ble Knaben vurdert til å være. Mine hensikter i dag var definitivt fredeligere; bestigning av kommunetopper i Kvinesdal og Hægebostad (som nå er innlemmet i nye Lyngdal kommune) Jeg parkerte på stor P-plass like forbi Knaben kapell og ville forsøke å følge tracket til Solveig på hennes tur hit i 2017. Slet imidlertid endel med å finne stistart etter at det var slutt på den lille grusveien opp til noen hytter først til høyre og like etter til venstre i forhold til P-plassen. Til slutt fant jeg en ikke veldig tydelig blåmerket sti mellom de to siste hyttene, og så var det bare å følge denne.
Like etter turstart. Gruveområdet passeres.

Som Solveig tok jeg stidele til høyre like før det begynte å gå nedover mot nordøst, over høydedrag i rett østlig retning etterhvert sør for Finndalsvatnet. Svingte så nordøstover og inn på hovedsti mot Knaberøysa, først langs sørbredde av vann 787m, deretter på nordsiden av vann 842 hvor jeg slo av en hyggelig prat med to par fra Rogaland som hadde teltet ved Knaberøysa og nå var på vei tilbake til Knaben.
Oddevassheia midt i bildet, sett fra nord bredden av vann 842m

Krysset det østlige utløpet av vann 842 meter og forlot her merket sti og gikk rett mot nordvestflanken av Oddevassheia, etter en liten matbit og lettelse i antrekk. Det hadde vært overskyet og kjølig tidlig på dagen, men nå hadde solen kommet frem og det var mulighet for shorts. Lettgått opp de tørre nakne svaene opp mot Oddevassheia.

Staselig varde på toppen og vid utsikt, stort sett til for meg ukjente fjellstrøk, muligens var det Store Skykula jeg kunne se i vest, og et større område med vindmøller i sørvestlig retning.
Dagens første mål Oddevassheia

Fra Oddevassheia nå i nordøstlig retning ned nordøstryggen av fjellet i retning Knaberøysa. Vel nede passerte jeg ganske riktig en varde med norsk flagg, kanskje dette var Knaberøysa? Videre i nordnordøstlig retning snart på østsiden av Øvre Kyrevatn og Kyrevatn, på blåmerket sti, som noen steder var litt utydelig. Det hadde skyet til igjen nå, og en 10-12 sekundmeter kald vind fra nordvest stod delvis imot.
Drøyt stykke vei til Venehei, her fra østbredden av Kyrevatn 841m ca halvveis mellom Oddevassheia og Venehei

Fra nordenden av Kyrvatn svingte jeg mer i nordvestlig retning og avvek etterhvert mot venstre i forhold til merket sti som jeg hadde fulgt ganske lenge. Noe tunggått og drygt siste strekk mot Venehei, kanskje spilte både vinden og en etterhvert vond rygg inn, særlig radig gikk det i hvert fall ikke.
Venehei i sikte!
Varden på Venehei, fra et marginalt høyere punkt noen meter mot sørøst

Omsider fikk jeg kommunetoppen i Kvinesdal; Venehei, i sikte, og stabbet opp fra øst/nordøst. Varden var plassert på en stor stein; høyeste punkt etter min vurdering noen meter sørøst for varden. Fra Venehei rett sørover, først gjennom et skar mellom to høyder; nå ganske lettgått, og med vinden i ryggen gikk det nå litt radigere. Langs vestbredden av vann 900moh fine tørre sva, og nå tittet solen frem igjen. Ny lettelse i antrekk etter at alt av medbrakt tøy hadde kommet på før Venehei et sted. Lengre pause her med (relativ) tørking av sokker og sko og en godbit av niste jeg hadde gjemt unna. Videre herfra holdt jeg en noe mer sørvestlig kurs enn Solveig hadde holdt, og kom etterhvert inn i et større deltaområde i Finndalen, med stadige bekker som måtte krysses, og tuete relativt tungt terreng. Til slutt ankom jeg nordøstenden av Finndalsvatnet og deretter inn på hovedstien mellom Knaben og Knaberøysa som krysser Finndalsvatnet på et smalt sted med et delvis oppmurt vadested hvor vannet deles i en nordlig og sydlig del. Snart gikk stien over i kjerrevei som jeg fulgte et stykke til skilt som viste retning mot Knaben og stien jeg hadde fulgt helt i starten på turen. Innrømmer at det var godt å sette seg i bilen etter en ganske lang og litt krevende, men flott tur; vel fornøyd med to kommunetopper i det indre av Vest-Agder.