Liten topptur på Sognefjellet (07.07.2020)  3

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Silja p-plass (1,397m)
Endpoint Silja p-plass (1,397m)
Ascents Prestesteinshøgdi (1,532m) 07.07.2020
Visits of other PBEs Korpen rasteplass (1,397m) 07.07.2020

Vi hadde sett for oss å bestige Store Steindalsnosi (2025) i dag, som ville vært årets første virkelig høye fjelltopp. Været ville det imidlertid annerledes. Det kom stadig inn nye snøbyger fra nordøst, og vekslet dermed mellom å være 2 grader og snø eller 4-5 grader og oppholdsvær (men tåke). Med stor sjanse for å møte dårlig vær på en 4-timers tur valgte vi å droppe Store Steindalsnosi, til fordel for en liten tur på nordsiden av FV 55. Det ble en koselig tur, med flott utsyn over området. Turen er ingen høydare, men et fint alternativ i dårlig vær. Vi håper på å komme sterkere tilbake med Store Steindalsnosi (2025) eller Store Soleibotntinden (2083) i morgen!

Parkering i nærheten av innsjøen Silja (1373), hele 1397moh.!

Vi gikk rett nordover fra parkeringsplassen

Gikk over en navnløs topp (1413), og til høyre for denne navnløse innsjøen (1397). Se opp for skavler her!

Fulgte på høyresiden (østsiden) av denne snøfonna i retning nordover mot toppen. Vardene vi ser fra parkeringsplassen er sørtoppen til Prestesteinshøgdi, ca. 1522moh.

Rolig stigning opp den 1,1km lange bakken som fører oss 135 meter høyere enn parkeringsplassen. Til tross for den forsiktige stigningen er dette både min og Ingvilds høyeste fjelltopp så langt i 2020

Ingvild lukter en ny bestigning

Toppselfie med varden i bakgrunnen!

Ingvild peker mot dagens egentlige mål: Store Steindalsnosi (2025). Været var fint under mesteparten av turen, men ble nokså dårlig i det vi ankom bilen igjen. Vi var fornøyde med å ha lagt ut på en kort tur i dag. Vi brukte 25 minutter opp, var 10 minutter på toppen og brukte 15 minutter ned igjen til bilen

Utsikt mot vest; Fortundalen nærmest

Vi gikk litt lneger mot vest på vei ned igjen (vest for snøfonna), og fikk dermed en aldri så liten rundtur