Storehaug (06.07.2020)  3

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Resaland (561m)
Endpoint Resaland (561m)
Ascents Storehaug (661m) 06.07.2020
Visits of other PBEs Resaland p-plass (561m) 06.07.2020

Lurte Ingvild med på en kjapp tur på en liten skogstopp ved Molden. Argumentet var en rolig spasertur for å få forrige tur ut av beina før vi skal bestige høyere topper ved Sognefjellet fra og med i morgen. Traktorvei og sti helt til topps, men dessverre ingen utsikt grunnet skogen. Ingvild gir terningskast 2 på bakgrunn av manglende utsikt, men jeg strekker meg til en 3'er grunnet gleden over å nå en såpass enkel fjelltopp med PF > 100m. Turen er altså mest interessant for peakbaggere som undertegnede

Vi parkerte ved Resaland. Spredte gårsbruk i området. Vi er ikke vant til å ha bolighus og småbruk såpass høyt til fjells fra verken Bergen eller Sunnmørskysten, så føler her at vi er betydelig lavere enn de 560moh. vi er på. Turen til Storehaug var derfor særdeles kort, og tok bare 11,5 minutter i rolig tempo

Ladyfrienden er klar for ny topptur, bare få minutter etter at hun kom ned fra den forrige

Vi er omtrent halvveis, og toppen ligger da inne i skogen på høyre side. Man bør helst gå helt frem til grinda, som er på denne traktorveiens høyeste punkt. Ved 645moh. tar man av til høyre mot toppunktet

Ingvild oppe på toppvarden! Vi var begge enige om at toppen føltes vesentlig lavere ut enn 661moh., og at det var vår enkleste bestigning av en topp på 500m+ noensinne