Reinebringen (07.07.2020)  6

Written by larskjek (Lars Killingberg) GSM

Ascents Reinebringen (448m) 07.07.2020 14:40
Da var vi kommer oss fra Å til Reine og hvilken plass! På veien inn hit så vi at alle p-plasser var fulle og ettersom vi hadde bestemt oss for en tur opp til Reinebringen så var det p-plass i sentrum som ble løsningen.Ble tid til en lunsj på en av stedets spisesteder og undertegnede valgte hval.En helt utsøkt hvalgryte ble fortært så hvordan ville det gå når man skulle forsere Sherpatrappa opp over 400 høydemeter?Skifte til turklær før vi tok fatt på veien mot stedet hvor trappa startet.Mye turfolk i området både på tur opp og ned.Steintrappa var et flott byggverk og bratt så det kjentes i beina etter hvert.Trappa var ikke ferdig helt opp så man måtte være årvåken det siste stykket i tilfelle at løse stener kom ned.En helt magisk utsikt møtte oss oppe på toppen eller rettere sagt toppen var litt lengre oppe.Ville ha med meg toppunktet så da ble det litt klyving for å komme dit.Her var det satt opp en varde også.Er vel bare en brøkdel av de som går opp hit fullfører helt til toppvarden.Fin og varmt vær så det ble en fin rast på toppen.Nå ventet en ny syretest i beina på tur ned men det gikk forbausende bra.Vel nede var vi enige om at det hadde vært en helt max tur idag så en klar 6-er her.Da var det bare å sette seg i bilen å kjøre til Svolvær for overnatting og Festvågtind ved Henningsvær som ventet i morgen!
Da har vi startet turen fra sentrum i Reine. Har kommet til Reinehalsen her. Dette er et yndet fotomotiv hos mange.
Her ser man fjellrekka inne i Kjerkfjorden
I starten av sherpatrappa ser det slik ut. Flott byggverk.
Idyllisk plass!
Da er vi oppe (nesten).Det er her de fleste snur. Magisk utsikt.
Mange er fortsatt på vei opp.
Her er jeg oppe på toppen ved varden.
Panorama over Reine. Kongeskipet NORGE ligger til kai.
Hvis man vil forlenge turen så kan du gå aksla videre opp til Reinekallen 666 moh.
Siste trinnet foreløpig men det skal legges flere oppover.