Romsdalseggen m Blånebba (04.07.2020)

Written by lind_han (Linda Hanssen)

Ascents Blånebba (1,320m) 04.07.2020
Høgaksla (991m) 04.07.2020
Mjølvafjellet (1,216m) 04.07.2020
Nesaksla (731m) 04.07.2020
Visits of other PBEs Rampestreken (537m) 04.07.2020

Har alltid hatt lyst til å gå Romsdalseggen. I en tid med mye heftige regnbyger over hele landet, åpnet det seg et værvindu på lørdagen. Strålende sol og nesten vindstille var meldt i Åndalsnes. Jeg pakket fjelltingene i bilen og dro avgårde på fredag kveld. Overnattet på Dombås, da det er fullt av turister i Åndalsnes nå. Våkner til den strålende dagen som yr hadde lovet, skrapet is av bilen og dro fra Dombås kl 0630. Hadde forhåndskjøpt bussbillett til Vengedalen kl0830, og det var bra for det krydde av folk som skulle gå Romsdaleggen den dagen! Var forberedt på at det var folkevandring over eggen, men ville likevel få med meg denne turen. Bussen kjører deg inn til Vengedalen ca 350 moh ved sørenden av eggen. Det går bratt opp, flater ut litt, så bratt opp de siste høydemeterne før du er opp på eggen. Jeg tok en ekstra tur (ca 1 times gåing t/r) sørover for å få med meg Blånebba på 1320 m, så det ble ca 1000 høydemeter fra starten til dit. Etter det er det bare en rusletur bortover eggen. Det er noen partier som er utsatt ved vått vær, men der er det satt opp kjetting. Fra Nesaksla går det bratt nedover. Fra toppen der og ned til Rampestreken er det lagd mange steintrapper. Folk sto i kjempelang kø for å gå ut på Rampestreken, så det var bare å glemme. Resten ov turen nedover går i skogenkledd parti på sti full av røtter og stein.
Hele turen inkludert avstikkeren til Blånebba er på 13,5 km.