Store Knutsholstinden (02.07.2020)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Gjendebu (990m)
Endpoint Gjendebu (990m)
Ascents Store Knutsholstinden (2,341m) 02.07.2020
Visits of other PBEs Gjendebu (990m) 02.07.2020
Svartdalen (1,400m) 02.07.2020

Denne klassikeren har jeg hatt på lista lenge, så det var på tide å få realisert drømmen.

Tok båten inn 1535 fra Gjendesheim. God plass som følge av begrenset belegg på hyttene. Fant oss en fin teltplass nært hytta. Fint å sitte å se på kveldssola fargelegge Svartdalspiggen. Kom oss av sted i 9-tida neste dag. Opp i bakken mot Svartdalen gikk DNT-merkinga ut i et parti bratt snø. Steinhard. Et tynt lag snø og blåis under. En forsmak på hva som skulle komme. Etter noe «plunder og heft» kom vi oss over, rundt og opp i dalen. Grei tur innover dalen. Litt i tvil om hvor vi skulle ta av så vi skrådde oppover og traff en varde :) og dem var det mange flere av enn jeg hadde trodd. Kun et sted mista vi oversikten, noe som førte til passering av et bratt sva (heldigvis tørt), samt at jeg la ut i feil retning på en litt usikker rute. Fikk henta oss inn igjen når Merete fikk øye på en varde lengre opp. Måtte over et par at gufne snøpartier også, og som nevnt var det j… hardt. Tida går fort når man har det gøy, eller roter rundt med dårlige veivalg… Vi hadde regna med ca 9 timer men skjønte nå at det nok var vel optimistisk. Været veksla mellom sol/regn/hagle og lett snødrev. Deilig å nå toppen, og flaks at tåka var litt forsinka inn fra vest. På vei ned hadde jeg et lite uhell. Rusja ut et snøfelt ca. 10-15 meter. Skal si det gikk fort med glatt GoreTex bukse. Havna nede i ura uten andre skader enn krampe i leggen. Flaks! Kom for sent til middag, men betjeninga fiksa varm karbonade/steik og dessert til oss. Herlig :) Planen var å være her opp noen dager, men værmeldinga så slem ut, så lørdag ble det båten tilbake. Merete skulle møte en venninne og farte rundt «der været var best». Jeg tok bussen hjem.