Småbrekkebukken fra Kvitingen (04.07.2020)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Kvitingen (371m)
Ascents Småbrekkebukken (1,129m) 04.07.2020
Visits of other PBEs Kvitingen p-plass (371m) 04.07.2020
Start date 04.07.2020 08:12
End date 04.07.2020 16:29
Parkerte i Kvitingen og tok opp langs den gamle militærveien som går over til Småbrekke. Bare 5 grader i luften, men man går seg fort varm.
Jevn stigning opp gjennom Klungerdalen, og så kommer et parti med kraftigere stigning der veien går i slynger oppover. Stigningen fortsetter; det er tross alt en del høydemeter man skal opp.
Krysning av Hytteelva gikk greit fra stein til stein uten å bli våt på benene.
Inntok lunsj nr 1 der stigningen gir seg, mens jeg nøt utsikten mot Trollskarnuten og Hjellafjellet. Veien forsvinner like etter dette punktet; det er et stykke som ikke ble ferdigbygd. Så da var det over på sti.
Enkelte snefelt dukket opp. Noen til hjelp, andre mer til pest og plage der uthulinger gjorde dem usikre.
Da jeg nærmet meg Gullhorgabu, forlot jeg T-løypen (den var nå allikevel for det meste begravd i sne) og la sporet mitt høyt oppe i skråningen mot Gulltjørna. Problemfri krysning av utløpet. Langs Gulltjørna var det for det meste snedekt. Ferske spor antydet at noen hadde gått der dagen i forveien eller veldig tidlig samme dag. Greit å se at de hadde kommet helskinnet over der en elv renner inn i Gulltjørna fra Ø, for deler av elveløpet var gått opp og jeg var litt skeptisk til å krysse.
Det lå så mye sne i T-løypen videre at jeg valgte å forlate den og satte kursen opp mot Småbrekkebukken. Noen snefelt var der, men det var ikke problem å holde seg på bar mark hvor det var lettere å gå.
Opp mot toppen dukket det opp rester med nysne, og over snefeltet siste del mot toppen var det 10-15 cm bløt nysne å vasse i.
Inntok lunsj nr 2 mens jeg nøt utsikten. Klar og fin luft ga utsyn ut i havet i V. Men det skyet over fra S, så pausen ble ikke så langvarig som jeg hadde kunnet ønske.
Ned samme vei (mer eller mindre) som opp. Snefeltene jeg måtte over var blitt mykere utover dagen, var tyngre å gå i, og noen steder måtte jeg velge andre inn- og utslagspunkt da faren for å gå gjennom var for stor.
Rast med nytrekt kaffe og fortæring av skillingsbolle på samme sted som jeg hadde lunsj nr 1. Solen var i ferd med å bli dekket av skyer. Nå var det bare å følge militærveien ned til Kvitingen og håpe at det ikke kom noe regn (hvilket det ikke gjorde). Vannføringen i Hytteelva var økt såpass av snesmelting at jeg måtte finne et annet krysningspunkt litt lenger nede enn der jeg krysset på vei oppover.