Krakhellenipa - kommunetopp i Solund (07.05.2012)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Krakhellenipa (568m) 07.05.2012
Alden i Askevoll stiger hele 480 meter opp av havet

Etter Litlåsfjellet var det ennå tid igjen av dagen. Jeg satte derfor kursen mot Solund og Krakhellenipa. Problemet var bare at jeg var sulten. Hadde for så vidt nok brødmat i bilen, men var nå lysten på middag. Så tidlig i sesongen er det dødt på ferjekaiene, og mellom ferjekaiene i Sløvåg og Rutledal var det svært lite tilbud til en farende fant! Jeg lot meg derfor friste av et skilt til Eivindvik med spisetegn (13 km). Litt rask googling viste at det er kommunesenteret i Gulen kommune. Der var det et fjordhotell, og det måtte da minst være en Mix-butikk der? Dessuten måtte jeg uansett vente nesten halvannen time på ferjen i Rutledal.

På veien passerte jeg Gulatinget, og måtte ta en rask spasertur på området. Gulen sitt tusenårssted, og veldig fint tilrettelagt. Men sikkert mye festeligere i høysesongen med åpen kafe på brygga og et par busslaster med turister. Kjørte videre til Eivindvik. Var først en liten skuffelse da det ikke var særlig mye mer enn en spar-butikk. Hotellet så først stengt ut, men da jeg endelig fant resepsjonen tryllet de frem et kyllingmåltid. De hadde heldigvis hatt konfirmasjon dagen før! Jeg kjørte mett tilbake til hovedveien og rakk med letthet ferjen på Rutledal.

Krakhellenipa ser imponerende ut fra veien. Minte litt om en gigant av Liatårnet på Sotra.

Det var en kort kjøretur opp i fjellet fra Krakhelle ferjeleie, og klokka var 19:55 når jeg startet. Etter fem minutters gange måtte jeg snu da jeg oppdaget at GPS'en lå igjen i bilen. Ny start 20:05. Det er merket sti opp, selv om den bærer mer preg av å være merket enn brukt. Mistet den noen steder i myrområdene. Startstedet er like før en brå høyresving på veien. Grei parkering på høyre side 30 m før stistart.

Naturen er dramatisk her med mye blankskurt berg. Jeg måtte stå på, for jeg visste det ble mørkt kl 22.30. Siste ferje gikk 22:15, så den ga jeg opp med en gang. Stien fulgte gode krøttertråkk opp det bratteste partiet før stien tok til venstre og opp siste kneik. Et øyeblikk trodde jeg at jeg ville nå ferjen, men skjønte fort at det var et stykke bortover flatene til toppunktet. På toppen ble jeg belønnet med fint kveldslys over havet. Alden markerte seg svært tydelig i nord.

Øverst i det bratteste partiet. Ned igjen bommet jeg på denne rennen!

Gikk tilbake samme vei, men klarte å gå feil øverst i det bratteste partiet. "Hemmeligheten" er å holde helt til høyre innunder fjellveggen. Måtte opp igjen da det var vanskelig å se om jeg ville komme helt ned på en trygg måte. Tok en liten snarvei ved de første myrene. Fulgte et bekkedrag rett ned. Var noe våtere og endel kratt, så det kan være greit å ta stien til hjelp.

Brukte 1 time 10 minutter opp og 1 time 5 minutter ned igjen (se kart/høydeprofil under bildene). Med litt pause på toppen var klokka 22:40 når jeg var nede ved bilen. Ennå ikke noe problem å fote seg. Kjørte ned i bakkene ovenfor ferjeleiet. Ikke lenger enn at jeg kunne se over på Risnesnipa. Der lå tåka, men var det tåkefritt neste dag, ja da skulle jeg dit.

Epilog: Det ble dårlig vær og jeg dro hjemover mot Asker. Men været bedret seg underveis så turen ble lagt innom Tveitakvitingen i Kvam/Fusa/Samnanger.

Der det er to ulike ruter tok jeg en snarvei ut av stien rett nedover på vei hjem. Noe vått og tett skog. Bruk like godt stien.
Etter 5,8 km tok jeg feil og måtte klyve opp igjen et stykke!