Blomøyknuten - Slik unngår man hagene! (06.05.2012)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Blomøyknuten (73m) 06.05.2012
Utsikt mot sørvest
Oppover ryggen mot toppunktet
Bygene passerer raskt her ute, men stanser rundt fjellene ved Bergen. Mot sørøst.

Hordalands letteste kommunetopp har gitt meg mange turbeskrivelser som går gjennom hager og hekker. Det er ikke nødvendig. Parker ved en grønn lager bygning langs hovedveien og gå rett opp villaveien. (Tar man neste villavei er man i trøbbel) Veien går over en liten kul og mot et hus. Halvveis mot huset tar man til høyre og ned på noen myrområder. Flere har gjort dette før meg, så det er nesten en sti. En dreier til venstre og rundt huset. Følger ryggen oppover mot toppen (ikke den ryggen som er rett bak huset, men neste er OK). Tilbake samme vei.

Dagen etterpå fikk jeg høre at den nylig avdøde svømmeren Alexander Dale Oen var fra dette stedet og skulle gravlegges dagen etterpå. Tragisk!

15 minutter tur/retur. Fin utsikt fra toppen. Videre mot Askøy.

Oppover går det også her, men ikke langt!