Reinehamaren og Fukhamre (26.06.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Midtre Fukhamaren (1,157m) 26.06.2020
Nørdre Fukhamaren (1,159m) 26.06.2020
Søre Fukhamaren (1,150m) 26.06.2020
Reinehamaren (1,161m) 26.06.2020
Første del av dagen var avsatt til å sjaue og resirkulere skrapmaterialer, så etter en svett kamp med insektene noen timer bar det via miljøstasjon på Heggenes, Moane og så østover mot vippepunktet mot Etnedalen. Her hadde jeg aldri vært før.
Parkering før Brennastølen, så øst- og oppover på en sti som tydelig hadde mista trafikken til fordel for andre ferdselsårer. Der den gikk helt i oppløsning, kom heldigvis stien fra Svarthamar inn fra høyre.
En kort time innover fotturrutene, så sto den søndre toppen der. Kort tur opp, uten nevneverdig sti.
Skaget og Bygdinrekka fra Søre Fukhamar
Nå regna jeg en frekvens på 20 min. pr topp, og det holdt nesten. Opp på den midtre etter myrkryssing, og ny højdare av en utsikt.
Videre til Nørdre tok litt lenger tid, da det var et tjenn å runde. Jeg kom inn på fotturruta til Liomseter, og da var det få minutter til topps.
Reinekampen var vel dagens hovedmål, og den innfridde til de grader. Dette er virkelig ei utsikt med fred og perspektiv, med innlandshavet Fullsenn som nærblikkfang og et stort og omfattende rundskue.

Ned til bil og bad, på godt under tre timer. Hvis toppantall teller, var dette altså en effektiv tur.