Mehammarsåto - Stord og Fitjars kommunetopper (04.05.2012)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Fitjarhesten (678m) 04.05.2012
Mehammarsåto (749m) 04.05.2012
Ennå litt snø igjen på toppene. Ser mot sør.

Etter tur til Tysnessåta før på dagen kom jeg med ferje fra Tysnesøy til Sotra. Kjørte noen få hundre meter nordover og parkerte på oversiden av veien i et kryss. Viste seg senere at jeg nok kunne tatt veien til venstre og kjørt ganske langt oppover (tror vel egentlig veien er å regne som privat, men det bygges et kraftverk ved veiens ende. Jeg tok derimot veien til høyre og kom snart til et ridesenter som viste seg å ikke være egnet for gjennomgåing heller. Måtte gjennom et hestebeite for å finne frem til veien på oversiden av gården. Anbefaler altså å gå veien til venstre. Lenger, men mindre privat.

Fulgte grusveien oppover og tok til høyre på sti som sto på gps'en og kartene. Den var derimot så godt som forsvunnet. Gikk over noen myrer langs elva, og plutselig kom jeg inn på en god sti. Skjønte da at jeg skulle ha fulgt bilveien ca. 300 m lenger før jeg tok av, til kote 300 moh. Trolig er stien merket der. Som dere ser på gps-tracket mitt gikk jeg litt for langt før jeg skjønte at stien hadde forlatt veien. Gikk tilbake for å lete etter stien som altså var svært svak. Hadde jeg vært litt sløvere og gått lenger på veien med en gang hadde jeg trolig funnet rett sti!

Det er utvilsomt raskere å ta av tidligere og bushe rett på toppen, men mindre trivelig! Nå fulgte jeg fin sti forbi en turistforeningshytte før jeg kom inn på hovedstien oppe på fjellplatået. Fulgte denne stien til toppen. Etter hytten fulgte jeg en lavere rute langs vannet enn stien som var tegnet på kartet. Så ikke noe til den stien. Trolig skyldes dette at vannet tidligere har hatt høyere vannstand og dermed var min trasé neddemmet. Nå er dammen trolig utrygg og vannet nedtappet, så jeg antar at min rute er den enkleste. En kan kutte til høyre tidligere, men lite å tjene på det.

Den litt anonyme kommunetoppen i Fitjar

Fulgte ryggen til toppen. Jeg må si det var en knuslete varde til å være Stord sitt toppunkt. Var mer en levegg mot vinden! Det blåste godt på toppen, men været var ellers helt greit. Litt snø igjen i de dypeste dalsøkkene ennå, men ingen stor hindring. Tråklet meg nordover ned fjellsiden og rett på Fitjar sitt toppunkt på 680 moh. Øyet sier at topp lenger nordvest er høyere, men heldigvis er det feil!

Derfra var det rett på gjennom bushen ned igjen. La ruten mykt i terrenget og synes nedturen ble veldig fin og lettgått. Passerte en hjortegrop. Noen våte partier, og noen einebusker i den siste skogen, men alt i alt en grei rute. Fulgte bilveiene ned igjen til bilen. Før ridesenteret fulgte jeg bilveien helt ned og oppdaget da at venstre vei fra startstedet var det korrekte valget.

2 timer opp via hytten
1 time 15 min ned via Fitjar sin kommunetopp

Følg bilveien lenger, trolig til kote 300 moh, før dere tar inn på stien opp store Tjørnadalen. Stien som står på kartene er lagt høyere opp etter at veien kom. Jeg gikk av for tidlig!