Knutshø ryggen (13.06.2020)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Knutshøe (1,517m) 13.06.2020

På vei tilbake fra Stryn satte Ann Kristin og jeg endelig av tid til å gå på Knutshø. Vi måtte rydde oss ut av hytta, besøkte tante Brynhild på sykehjemmet og koste oss på bakeriet på Lom. Klokka ble derfor 15.30 før vi fikk startet. Planen var opprinnelig å gå til toppen og tilbake, men ettersom været var topp og kreftene holdt, ble det til at vi gikk hele ryggen, anslagsvis 16 km.

Turen skulle ta 5-6 timer, og vi brukte 5 og en halv. Kan ikke si vi hadde mye pauser, så det er en bra tur. Turen har noen små utfordringer. Allerede i starten møter man en bratt klippe. Hold der stiene mot venstre. Det åpner seg et greit svaparti, greit opp, litt vanskeligere å komme seg ned. Videre er det bratt siste partiet mot toppen, men lettere enn det første stedet, og mange valgmuligheter.

På vei nedover ryggen var det også et par klyvepartier om man valgte feil. Kommer man til et slikt parti, så let etter andre løsninger. Et sted gikk vi 10 høydemeter opp igjen og fant et helt uproblematisk sted.

En nydelig tur med panorama innover Gjende. Ikke mere folk enn at det er hyggelig. Anbefales!

Ann Kristin har kommet seg opp det første vanskelige partiet. Ser bakover mot der vi kom fra.
Ser Valdresflyaveien i bakgrunnen og Bitihorn litt til høyre for meg.
Gjende panorama med Semmeltind som troner i sentrum.
Selfie må tas, må vite!
Turens lengste rast med deilig tålufting!
Ved ryggens ende! Leirungsåi gikk stri i snøsmeltingen. Var over 20 grader selv i fjellet.