Rock'n'roll på Tuftebreen (26.06.2020)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine trip
Visits of other PBEs Bergset p-plass (397m) 26.06.2020
Tuftebreen (1,420m) 26.06.2020
Tuftebreen (800m) 26.06.2020

Turdag på Ukeskurs bre i Jostedalen.

Seriøs anmarsj i nydelig vær fra parkeringen til breen.

Målet var en lang dag på Tuftebreen (med varm lunch/middag) der vi skulle oppsøke vanskelig terreng i brefallet med utfordringer på veivalg, aktiv bruk av mellomforankringer og passering av bresprekker med og uten snø. Vi fikk alt i godt monn!

Snilt i starten men utfordringene venter lenger oppe. Enkleste vei opp er å komme seg fortest mulig ut på snøfeltet på venstre kant. Hvis det er mindre snø må også høyre kant vurderes.

Da vi kom opp i Tufteskaret studerte vi brefallet og tok en del bilder. Deltakerene ønsket å holde seg stort sett i midten av breen oppover, med exit ut til venstre før noen store formasjoner (vegger..) rett før knekken mot flaten på toppen.

Snøbruer og små opptak når vi kommer opp til brefallet.

For at flere skulle prøve seg og for å få litt bedre fremdrift gikk vi i to taulag med 3 personer i hver. Deltakerene styrte veivalg og var dyktige til å finne løsninger i labyrinten. God bruk av isskruer og sikker passering av sprekker. Men fremdriften blir jo lav i slikt terreng.

Store formasjoner.

Som vanlig mister man fort oversikten og plutselig var vi rett under den største veggen langt oppe. Omgåelse mot høyre var umulig og mot venstre syntes noen det ble for usikkert og skummelt. Et solid fall i en stor sprekk kombinert med langt på dag og litt lite mat gjorde at stemningen ikke var helt på topp i laget. Jeg bestemte derfor at vi skulle returnere ned samme vei som opp.

Viktig å komme på rett side av store formasjoner som luter utover.

Det ble 2 lange utfiringer av deltakerene på veien ned. Motivasjonen i laget var høy for å komme seg helt ned, så varm mat ble prioritert bort. Deilig dusj og middag på campingen da vi kom ned.

Det blir mange stor og små pauser når førstemann i taulaget skal gjøre gode veivalg. Helt greit i slikt vær og slike omgivelser!

En skikkelig lang dag i et artig brefall med veldig mye læring for deltakerene.