Med telt til Vehuskjerringi (26.06.2020)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Versto p-plass (712m)
Endpoint Samme (712m)
Characteristic Expedition
Ascents Ringdalsnuten (1,255m) 26.06.2020
Spongreinuten (1,215m) 26.06.2020
Vehuskjerringi (1,355m) 26.06.2020
Vehuskjerringi Østtoppen (1,352m) 26.06.2020
Visits of other PBEs Versto p-plass (712m) 26.06.2020

Pakka snippesken og dro på morran fredag etter å ha fått fri fra jobb.
Parkerte på Versto p-plass i intens varme, smurte meg med solkrem og godt mot, pælma storsekken på ryggen og peisa på oppover. Litt rask og optimistisk gange i starten må vite, varmen var nesten uutholdelig, så måtte roe noe.
Første vannpause ved bua midtveis, Varmen ble bare verre, holdte på å få solstikk, måtte av med sekk og kort pause like før tregrensa. Herfra blåste det noe og en liten smule bedre temperatur, så herfra fikk jeg opp tempoet igjen.

Utsikt fra tregrenseområdet mot Husnuten og Totak
Grydalsnutene foran og Husnuten i bakgrunn

Opp på hovedtoppen med ekstremt flott utsikt til mange kjente topper. Ingen pause, måtte finne en dugandes camp og plante to øl i myra som tradisjonen tilsier på telttur.
Fra Vehuskjerringi fulgte jeg tråkk/smal sti ned mot Svartetjønn. På veien ned fant jeg en liten bekk med rennende vann og djupe trange kulper, fin utsikt mot Brattefjell, Bossnuten og Gaustatoppen var det også. Litt vått og ikke helt ryddig grunn, men pytt sann...camp ble slått.
To småøl ble sirlig planta i bekkemyrskanten.

Utsikt fra camp. Brattefjell i bakgrunnen og Ringdalsnuten foran til høyre.
Så full strekk i sola på ettermiddagen. Herlig trekk i lufta som svalte noe.
Middag, kaffe og sjokkis til dessert....med påfølgende full strekk i lyngen på nytt...slaraffenliv!
En fjellrypestegg holdt liv rundt teltet, en ringtrost sang sine ødslige fjelltoner i lia på andre sia, ikke helt alene, men bare trivelig.
Utpå kvelden pakka jeg dagstursekken med tøy og kamerautstyr og tok turen opp til Vehuskjerringi Øst. Dis og kjøligere vind gjorde sitt inntog. Fantastisk utsikt. Flott solnedgang.

Ble her oppe helt til sola gikk ned, daffa nedover og fiska fram mine to øl som smakte i overkant godt...godt jeg ikke hadde fler ;-)
Våkna tidlig, tjukk og tett tåke, så ikke meter'n foran meg da jeg nysgjerrig myste ut av teltet ved femtida. Sovna og våkna igjen ved sjutida, myste nysgjerrig ut av teltåpninga, like tjukk skodde. Satte den på repeat et par ganger før jeg bare måtte stå opp. Henta vann og kokte egg og kaffevann i teltåpninga. Heldigvis kunne jeg se kaffekjelen og ikke minst fant jeg tørre fyrstikker, men ellers var det ikke mye jeg så. Hadde muligens hjulpet å vaske brillene men ikke mye...
Etter frokost og kaffe la jeg meg nedpå igjen og vurderte situasjonen. Planen var Ringdalsnuten idag, men med det været var jeg usikker på om jeg gadd...men mens jeg lå der og funderte "hardt og intensivt" så åpnet det seg ei lysluke der nede ved Svarttjønn. Ok, et klarsignal fra værgudene....ut på tur!
Gikk ned til setra/buene ved Svarttjønn på sti, herfra ble det villgåing i ganske krevende brattliterreng. Mye ur og vierkjerr og flere kraftige risp i legger og armer, men det er jeg vant til, det hører med. Fikk karrret meg opp til sadelen mellom Spongreinuten og Ringdalsnuten, herfra ble det lettere. Været lettnet stadig, men så tydelig regn i sør.
Opp til toppen og videre ned nordvestryggen og opp til Spongreinuten. Flotte topper begge to.
Lett regn i lufta. Fant ut at jeg tok turen tilbake til teltet.
Teltet var nesten tørt så jeg begynte å pakke ut og la alt utafor inklusive sommerdunposen.
Vel, når alt ligger under åpen himmel, hva skjer da? Jo, en kraftig regnskur må vite...fantastisk!
Pælma alt sammen i hui og hast småvått oppi sekken på rekordtid, men makan til typisk...
Vel, klar for retur i lett regn. Litt tungt oppover med tungsekken men helt ok.
Brakk også av sti og villgikk mot skaret mellom Vehuskjerringi og Vehuskjerringi Nord. Sparte noen høydemeter men terrenget tok igjen for det skulle jeg mene...
Så nedstigning, veldig greit og møtte utrolig mange folk på vei oppover, bla et par eldre damer på hhv 75 og 66 år...kudos til de!
Vel nede ved bilen, må jeg si dette området var ekstremt flott og ikke umulig jeg raser tilbake fra et annet utgangspunkt :-)