Storgrovtraversen (27.06.2020)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Ytterdalssætre (900m)
Endpoint Ytterdalssætre (900m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Nørdre Heimre Illåbreatinden (2,170m) 27.06.2020
Søre Heimre Illåbreatinden (2,175m) 27.06.2020
Bakarste Storgrovhøe (2,259m) 27.06.2020
Fremste Storgrovhøe (2,253m) 27.06.2020
Storgrovtinden (2,229m) 27.06.2020

Fantastisk dag over Storgrovene

Våknet i 4 draget og kjente at dette ikke var dagen for alpin start. Når man faktisk har ferie fra studier og annen jobb så kan man faktisk unne seg å dra seg litt og. Lot klokka bli 07.00 før havregrøten ble tilberedt og videre en titt på kartet. Beina var litt Javell, men klare for en ny dag. Dagen etter er det meldt helt forferdelig vær så denne finværsdagen må faktisk benyttes. Storgrovtraversen har jeg lenge utsatt til fordel for noe annet, men i dag fant jeg ingen unnskyldninger. Greit, så var dagens turmål bestemt, pakket sekken og kjørte på oppover mot Hærahaugen. Beina var gode og sola stekte - dette her blir en bra dag i fjellet!

Heimre Illåbreen og Søre Heimre Illåbreatinden
Oppover lia gikk det i greit tempo. Forsøkte å ta en noe lengre rute mot sør enn nødvendig av to grunner. Først og fremst ga det muligheten til å følge en tydelig morenerygg oppover fremfor inn i den tette og gjengrodde bjørkeskogen. Bakken i disse småskogen kunne også by på noe som minnet om sump og masse myr, ikke noe særlig. Men den største grunnen til å gå mer mot sør enn nødvendig var sola. Det var så varmt og svetten rant. T-skjorta var gjennomvåt og camelbacken ble sutta på konstant. Herregud jeg savner alpin start. Begynte å komme høyere men hørte ikke snurten av breelva som renner ned her. Rundet rundt en kolle og videre oppover. Her både hørte og så jeg Heimre Illå-elva skikkelig og! Massiv smelting lengre oppe var det ingen tvil om. Hadde lest meg opp litt om kryssingen av denne og siden jeg ikke hadde med stegjern var jeg helt avhengig av å krysse den før breen. Satset på å ikke plumpe, men med så varmt vær så jeg mulighetene for vading som svært sannsynlig.

Men så ser jeg plutselig tidenes snøbro, herregud så digg! Sjekket den etter noen kriterier og den besto testen, kjør. Kom meg fint over og tuslet videre oppover langs elva. Ingen stier eller egentlig noen spor etter mennesker, tydelig at ikke veldig mange tar turen opp her hvert år. Noe jeg registrerte raskt var hvor frodig det var oppover her. Blomster over alt mellom morenemassene, fantastisk!

Opp til breen gikk det rolig men greit. Holdt høyden et stykke langs breen grunnet at brefronten var noe brattere enn jeg ønsket å prøve uten stegjern. Kom meg ut på breen og trasket innover, herlig føre altså. Mektige Skardstinden i front fikk det til å gå kaldt over ryggen, det fjellet er jammen fint! Så også renna som fører opp til mellom Bakarste Storgrovhøe og Storgrovtinden, at noen har prøvd den er bare helt sinnssvakt, altså steinene praktisk talt beveget seg.
Over breen telte jeg 3 sprekker totalt, relativt flatt altså. Løst, men greit opp til sadelen mellom Nørdre og Søre Heimre Illåbreatinden.

La igjen sekken og tok turen mot Søre Heimre Illåbreatind. Litt egg, og noe løst. Videre oppover var det helt forferdelig løst. Alt var i bevegelse og hvert flytt måtte vurderes i henhold til steinsprang. Ikke noe hyggelig fjell dette her, rett og slett spytta ut av breen på en dårlig dag. Utsikten var fin, herlig!
Veien ned foregikk i stor grad på tåhev, løste ut et par blokker, uungåelig. Klemte skoen en gang, det gikk heldigvis bra!
Vell nede var det bare å spise litt før ferden forsatte nordover mot Storgrovtraversen, dette så jeg frem til!

Storgrovtraversen
Ura var løs, men grei å gå på. Oppover mot Nordre Heimre Illåbreatinden fulgte jeg ryggen direkte store deler av veien. Under toppen angrep jeg toppen direkte. Det er nok enklere ut mot både venstre og høyere, men svært løst og mosegrodd. Det er gode tak for beina direkte opp, fast morsomt fjell, ca grad 2. Toppen ga flott sikt mot Storgrovtinden og dens berømte tre hvite striper i fjellet. Var spent på denne klatringa kjente jeg. Inntil da måtte forsere eggen videre. Noen unngåelse på venstre side, ellers følges eggen greit. Et par morsomme opptak som ikke er så løse som resten av eggen, kanskje ryddet tidligere av hardtarbeidende tinderanglere.

Innunder hammeren analyserte jeg hammeren.
Beskrivelse av hammeren mot Storgrovtinden mot nord

Den var fantastisk flott og rutene så greie ut. Så meg ut en fin rute på vestsiden. Denne innebar også enkel klyving for å starte klatringen. Grad 3 kan stemme, men heller mildere enn høyere. Det var krav til beinarbeid og litt sideforskyvning. Ikke de aller beste takene til hendene, men de fungerte i tråd med aktive bein. Rundet rundt på vestsiden og videre mot toppen. Så begge rappellfestene her. Toppen var rå og ga belønning for strevet. Utsikten videre mot Bakarste var mektig, ikke mye dette fjellet ga fra seg i henhold til ruta videre. Valgte å bare fortsette og det første som dukket opp var et lite hakk. Fin klyving ned før nok et hakk dukket opp. I boka skildres det om at mange velger å snu på oversiden her når man kommer fra andre siden. Dette har jeg full forståelse for, for denne er bratt og luftig. Gode tak, men til gjengeld vertikal og bratt... Klyvingen opp var enkelt og morsom. Noe fastere fjell, men her var det også mye løsmasser. Kløv ut mot vest, før så opp en liten renne. Fra denne direkte bratt opp på eggen. Morsom klyving! Eggen opp til toppen var enkel og grei, ren tusling. Toppen var flott, men ble ikke her lenge. Jogget ned et snøfelt og videre opp til Fremste Storgrovhøe. Stor varde på denne. Traversen var komplett, nå var det snuta hjemover.

Løp ned snøfeltene, mye gratis her. Ura her oppe er lettgått og deilig. Kom lengre ned og så meg tilbake en siste gang på Heimre Illåbreen og tindene rundt. Godt gjemt, men flott område dette her!
Nedover mot bilen gikk det unna, deilig terreng for småjogg. Varmen sto i taket hele veien, bare å kaste seg i skyggen og få i seg noe mat. Fin dag over Storgrovtraversen, den kan anbefales!