Elgpiggen (27.06.2020)  6

Written by paalvic (Pål V Schage) GSM

Start point Orvdalseter (798m)
Endpoint Setra (806m)
Ascents Elgspiggen (1,604m) 27.06.2020 11:33
Visits of other PBEs Orvdalen mot Elgpiggen (825m) 27.06.2020 09:20
Elgspiggen parkering Orvdalen (850m) 27.06.2020 13:45

Elgpiggen ("Æsjpiken"/ Føken) fra Orvdalen

Bomvei inn fra Holøydal, med betaling via SMS. God vei inn til Orvdalssetran. Parkerte på gresset mot bekken.

Vi syklet først på vei og sti sør/sørvestover 1,5 km, til stien ble for steinet. Da hadde vi nesa rett mot den vakre toppen, og det fortsatte vi med både bort mot, og opp til varden.

Stien tar av ved en varde og noe henslengt treverk, se Peakbook-elementet "Sti fra Orvdalen mot Elgpiggen" som jeg registrerte nå.

Langs Elgpiggbekken serveres frisk drikke på halve turen, deretter var det temmelig tørt, kun noen snøflekker ...

Østryggen er toppens slakeste, med fast ur, mens partiene med "sti" var nokså løse.

Fabelaktig utsyn både langt og kort, blant annet ned på den lekre bekken Speka / Sølna som renner ut i Sølensjøen.

Sykkelen klar for første etappe
God sti et langt stykke opp
Fin oversikt over turen opp, nordre og søre Sålekinna til venstre bak