Åfløyfjellet og Storhaugen fra Ranvika (25.06.2020)  3

Ascents Storhaugen Trig.pkt. (681m) 25.06.2020 20:20
Storhaugen (682m) 25.06.2020 20:22
Åfløyfjellet (456m) 25.06.2020 20:52

Trimtur mens mamma passa sovende barn. Skogsvei og godt merka, overraskende fin, sti opp til Storhaugen. Greit driv og 35 min til topps. Deretter videre mot Åfløyfjellet, først i åpent litt fuktig fjellterreng, før det ble småruskete gjennom skogen ned til vannet. Derfra brøyt jeg meg opp ikke altfor tett og bratt skog i retning i toppen. Planen var å sikte seg inn på Ranvikskaret via Sotnakken på returen. Traff sikkert verst tenkelig på vei ned fra Åfløyfjellet, og endte opp i ei bratt skråning med nedfallstrær og tett granskog. Deretter noen meter på anleggsvei og grusvei, før det ble ruskemark igjen opp til Ranvikskaret. Herfra åpna det seg opp før jeg omsider kom inn på skogsbilveien igjen og fulgte den tibake til start. Bortsett fra ruta opp til Storhaugen, som er veldig fin, anbefales ingen deler av resten av turen.