Luftig kveldstur (24.06.2020)

Vestlege Vellesæterhorn (1,478m) 24.06.2020
Vellesæterhornet (1,511m) 24.06.2020
Midtre Vellesæterhornet (1,500m) 24.06.2020

Med Kjell M og Constantin, som forøvring har en merkelig evne til å få plass til alt de trenger i bitte små løpesekker. Begge stilte med racingsekk pakket med øks, stegjern(!), jakke og ellers det mest nødvendige. Fikk meg og min 15-liter til å se ut som vi skulle på flere dagers overnattingstur i sammenligning. Men det er deilig å vite at en har litt ekstra margin i sekken - og den var jo på ingen måte tung.

Jogget innover forbi Vellesætra i jevnt tempo innover dalen. Merket at jeg er i litt dårligere form enn de to andre, og da vi begynte på stien opp Gullmorbrekka lå jeg på en intensitet som ikke var helt bærekraftig. Endte med krampe i leggene mot toppen, og behov for en pust i bakken. Vel oppe selve Gullmorbrekka dreide vi mot høyre opp innunder Gullmorhornet, her gikk det noe som lignet på en gammel sti. Overraskende enkelt å komme over de bratte snøfeltene rett før vi kom opp på ryggen - det var ikke behov for stegjernene vi hadde tatt med til dette formålet. Heldigvis kom vi nå over i mer teknisk terreng, så intensiteten ville rimeligvis gå noe ned og beina mine fikk en ny sjanse.

Eggen bortover mot Vellesæterhornet var smal og luftig i begynnelsen. Mange vil nok føle behov for sikring her. Men med veldig tørre og fine forhold gikk det greit for oss å gå her usikret i dag. Litt oppe på ryggen er det spesielt et opptak rundt/over en hammer som kan føles utsatt. Videre oppover ble ryggen bredere og mindre teknisk, og det gikk ganske raskt til topps. Var på toppen etter ca 1t30min. Så var det nedklyving til skaret mellom Vellesæterhornet og Midtre. Her gikk vi nok ikke beste vei, og kom bort i terreng som nok egner seg aller best for rappell. Men det var veldig gode tak og ganske fast fjell, så vi kom greit ned her. Enkelt bort til Midtre, og videre langs toppryggen på breen til Bjønnatanna. Fra der videre til Vestlege, som vi kom greit opp på via ei bretunge som gikk ganske langt opp innunder toppen. Ned igjen breen, og opp langs rygg/renne som ledet opp mot ryggen litt nord for Svendtinden. Til tider luftig klyving ut til toppen her. Retur til Storbreskaret langs ryggen, og ned fra skaret til sætra og bilen.

Litt hard snø ned Storbreskaret, men ikke verre enn at en hadde god kontroll og backup med isøks i hånda. En flott kveldstur!