Østryggen Bispen (20.06.2020)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Bispen (1,461m) 20.06.2020

Overnatta på Alnestinden på vei hjem til Kvam, og hadde en avtale om å møte Kjell M på Trollstigen kl 0830 for å gå østryggen på Bispen. Kjell har fått fullstendig dilla på klatring, veldig gøy! Vi var litt usikre på tidsbruken, og jeg måtte være ved bilen kl 1500 for å rekke det jeg skulle, så vi la i vei i jevnt tempo oppover mot sørryggen før vi etter hvert dreide til venstre over en haug med en varde. Videre holdt vi ganske god høyde og siktet mot det vi etter hvert skjønte måtte være innstegsdiederet fra føreren. Den blanke, glatte og blankere hammeren som skiller seg litt ut oppe i veggen er et fint oppfang for å skjønne hvor ruta går. Dette er hammeren der man kan gå 4+ til venstre, eller en 5- variant til høyre.

Vi hadde med normalrack og gikk i anmarsjsko/joggesko. Gikk tre taulengder opp til foten av hammeren, alle disse var fine men enkle taulengder, synes kanskje 4+ var litt strengt her. Satte ikke mange sikringer i det etter hvert ganske slake terrenget. Bestemte oss for å prøve høyrevarianten opp rampa i venstre kant av hammeren. Fine formasjoner opp her. Rundet rundt en kant til høyre, og lurte på når 5- opptaket skulle komme. Dette må ha vært et kort opptak/dieder opp til en kant, som jeg egentlig ikke oppdaget før jeg var forbi og skjønte at jeg var ved overhenget som var markert i skissen i føreren. Også her synes jeg 5- var strengt, men mulig det fordi jeg er lang og fant noen veldig gode tak. Eller kanskje jeg er bedre enn jeg tror til å klatre? Tror ikke det...

De to siste taulengdene var kanskje de fineste, da vi fikk litt mer eksponering og utsikt, og også jevnt litt brattere klatring, mener jeg å huske. Noe løst, men ikke verre enn at det absolutt er håndterbart.

Gikk ryggen til topps og fulgte normalruta ned. Ganske mye snø gjorde utmarsjen langs vannet og ned til Trollstigen effektiv. Totalt 6 timer bil til bil. Ganske effektiv klatring tatt i betraktning at jeg ledet alle t.l. Tyder vel kanskje også på at det ble satt få sikringer i de enkle partiene.