Dyrhaugsryggen fra Ringsdalen (27.05.2012)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Midtre Dyrhaugstinden Nord (2,135m) 27.05.2012
Midtre Dyrhaugstinden Sør (2,134m) 27.05.2012
Store Dyrhaugstinden (2,147m) 27.05.2012
Søre Dyrhaugstinden (2,072m) 27.05.2012
Nørdre Dyrhaugstinden (2,121m) 27.05.2012
Kart med teltplassen ytterst i Ringsdalen markert

Dag 2 av pinseturen 2012.

Etter en flott første dag inn Ringsdalen ble turen andre dag lagt til Dyrhaugsryggen. Det var fremdeles strålende vær, og ansiktene våre hadde allerede fått steikt seg rikelig.

Det ble en tung oppstigning til fortoppen på ski for min egen del, ikke helt i form etter å ha vært småsyk. Men vi kom oss opp, og det var godt å få skiftet til fjellsko for selve ryggtraversen. Det var fine snøforhold, og store deler av ryggen var heldigvis snøfri.

Det ble en enestående fin tur over Store, midttoppene og inn til Søre Dyrhaugstind, som ble min eneste nye 2000m pf≥30m topp denne dagen. Fra Søre var det kjempeutsikt mot Skagastølsbandet, Midtmaradalen og Storen, som vi hadde stiftet bekjentskap med de to foregående somrene.

Tre av oss snudde på Søre Dyrhaugstind, mens kameraten soloerte til topps på sin siste Hurrungtopp, Nordre Midtmaradalstind via Berges Skard. Gratulerer til han me den celebre lista komplett!

Returen over Dyrhaugsryggen gikk fint, og det ble en grei nedkjøring til våren, med ny teltovernatting og hjemreise dagen derpå. En av våre fineste pinseturer var gjennomført fem år etter første tur til Ringsdalen.

Morgenstund på teltplassen ytterst i Ringsdalen
Pust i bakken nedenfor Øvre Dyrhaug
Pause i den dryge oppstigningen med utsikt mot bl.a. Store Steindalsnosa og Fannaråken
Vel oppe på fortoppen med flott utsikt mot Ringstindar og Austanbotntindar
Fra fortoppen mot Storen og Skagastølsbandet, med Maradalsryggen bak
Mektige Dyrhaugsryggen sett fra fortoppen. Trigpunktet på hovedtoppen sees såvidt bak nærmeste hammer
Fra oppunder Store Dyrhaugstind mot Midtre og Austre Ringstind, og med Stølsmaradalstind bak
Fra Store Dyrhaugstind mot bl.a. Store Ringstind, Store Soleiebotntind og Store Austanbotntind bakerst
Fornøyd på Store Dyrhaugstind!
Fra Dyrhaugsryggen mot bl.a. Ringstindane og Stølsmaradalstind bakerst
På Dyrhaugsryggen med tilbakeblikk mot hovedtoppen
Fornøyd i luftige omgivelser på Dyrhaugsryggen!
På Dyrhaugsryggen med mektig utsikt til Storen og Skagastølsbandet
Fra Dyrhaugsryggen mot Skagastølsryggen og Storen
På Søre Dyrhaugstind med Storen som nærmeste nabo
Fra Søre Dyrhaugstind mot mektige Midtmaradalen flankert av Mannen og Kjerringa til venstre og Store Midtmaradalstind til høyre
På Søre Dyrhaugstind klar for sin siste Hurrungtopp, Nordre Midtmaradalstind via Berges Skard. Ellers sees Midtre og Austre Ringstind med Stølsmaradalstind bakerst
Fra Søre Dyrhaugstind mot returen over Dyrhaugsryggen
Fra Søre Dyrhaugstind mot Skagastølsbandet og Maradalsryggen. Skagastølsbu sees like ovenfor snøskavlen på bildet
Fra Søre Dyrhaugstind mot Skagastølsdalen med det innerste Skagastølsvatnet
Vel tilbake på fortoppen, med kveldssol over Jostedalsbreen
Det ble vel mye sol på denne pinseturen!