Lille Russetinden (21.05.2020)

Distanse 22,0km
Høydemeter 1626m
Bestigninger Lille Russetinden (1527moh) 21.05.2020

Kristi Himmelfartsdag lovet oss sol fra knallblå himmel og varmere temperaturer enn det hadde vært i det siste, så da var det bare å planlegge ny langtur med gode turkompiser :-) Jeg hadde opprinnelig hatt lyst til å bestige Imbodentinden som er nabofjell til Store Lakselvtinden og så hadde hørt med Tim om han var gira. Det var han selvsagt, men da torsdagen nærmet seg, så det ut til at det ikke skulle bare bli litt varmere, men mye varmere. Siden det hadde gått noen skumle og noe uventet store skred den siste tiden ble vi mindre ivrig på Imbodentinden mtp at normalruten går i sørvendt terreng. Etter hvert fant vi ut at Sofia ville også bli med og hun kom med forslaget om å prøve Lille Russetinden. Til slutt bestemte vi oss for å møtes 6.30 hos Sofia og ta en endelig beslutning om turmål derfra. Det var jo allerede shorts og tskjort vær da vi møttes, så turvalget falt på Lille Russetinden. Det var uansett noe nytt for meg selv om det ikke ble Imbodentinden, men det var på en måte mindre stress å vite at turen var mindre skredutsatt. Men først måtte det bli en liten kjøretur til Nordkjosbotn og så videre øst/sørøst mot inngangen til Kjusakdalen. Heldigvis hadde Sofia vært her en gang før om sommeren og husket at traseen var skiltet ved starten, så det gjorde det ganske lett å skjønne hvor vi skulle lete etter parkering og begynne turen. Det var omtrent 12 grader da vi begynte å gå litt etter kl8.

Lite snø i skogen ved starten av turen, men akkurat nok til å gå på ski. Snødekket ble bedre etter en liten stund og vi fikk en ganske effektiv tur innover da snøen var fortsatt hard og skareaktig. Vi forventet at det ville forandre seg i løpet av dagen..... Etter litt opp og ned og rundt her og der, kom vi endelig ut av den tetteste del av skogen og fjellet kom til synet. Det så litt kult ut, og var ihvertfall godt egnet til jevn og fin skikjøring. Selv om ryggen vi skulle gå opp var nordvendt, var det alikevel en god del sol som skinte ned på fjellsiden siden sola står så høyt på himmelen på denne tiden av året. Jeg håpet på at den skulle tine opp snøen før vi kom dit. Ruten videre tok oss gjennom lett skog og inn mot foten av ryggen. Vi benyttet oss av noen skuterspor da vi antok at de ville gå slakest mulig rute. Utsikten nordover, mot inngangen til Kjusakdalen, begynte å bli fin da vi kom oss lenger opp ryggen. Jeg hadde valgt å ta skarejern på ganske tidlig, men jeg var jo den eneste som IKKE gikk på tynne ski i dag. Tror Tim angret etter hvert på at han ikke hadde gjort det samme. Bakken ble litt bratt på enkelte steder og til slutt måtte han boote opp med ski i hånda... Unasett, etter noen små isete partier fikk vi kjenne på litt nysnø, som bare økte i mengder jo høyere vi gikk. Sofia gjorde en strålende jobb av å tråkke fine og slake spor mens jeg prøvde å henge med i samme tempo, men til slutt måtte bare gå i eget tempo og treffe både Tim og Sofia litt lenger opp. Her tok vi en liten lunsj/matpause før vi fortsatte. Det ble et kort parti med brattere helning som vi måtte komme oss opp. Jeg slet dessverre med å få godt feste da jeg prøvde å tråkke spor (litt rart når det var såpass godt med pudder på det harde laget under) så jeg til slutt ga opp og gikk med ski på sekk til jeg møtte Tim og Sofia igjen. Følte som om jeg var dagens amatør etter alle ganger de måtte vente på meg ;-)

Uansett, det ble slakere igjen og da var det bare å kose seg med fin utsikt og usporet pudder helt til topps. Der ble det high fives og bra stemning. Ny topp, godt selskap og en stor fjellside helt for oss selv! Vi ble der en god stund og tok oss god tid til å preppe skia. Vi alle ville ta bilder på nedkjøringen så det ble bra mange pauser mens vi byttet på hvem som skulle få ta de neste bildene. Men det var jo verdt det - og høyst viktig å dokumentere de uforventet bra snøforholdene. Såpass gode mengder tørr nysnø hadde jeg ihvertfall ikke sett for meg før vi begynte turen, så det var bare et bonus å nyte! Dessverre måtte pudderet ta slutt da vi kom ned til dalen, og derfra ble det et kort parti med fin vårsnø som ble plutselig til tung vannmettet snø :-( Det var lite vits å prøve å stake oss ut dalen i nær-råtten snø, så vi tok skifeller på igjen til det ble mer nedover mot veien. Vi møtte bare en fyr som var ut på fjellski, men ellers hadde vi ikke sett et eneste menneske hele tiden vi var ut på tur. Man får motivasjon til å gå litt mer ukjente turer etter en slik opplevelse :-) Det hadde vært uten tvil en knallfin tur og en godt brukt Kristi Himmelfartsdag, så tuuuuuusen takk for turen Tim og Sofia!!

Snøfattige Tamokdalen :-)
Tim og Sofia på tur innover Kjusakdalen
Dagens turmål!
Endelig begynner vi å komme oss opp i høyden. Utsikt nordover.
Sofia brøyter et fint spor :-)
På toppen
Sofia og meg før nedkjøringen
Sofia koser seg i pudderet