Karltinden & Lavangstinden (23.05.2020)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Nakkedalen (169m)
Ascents Karltinden (1,206m) 23.05.2020
Lavangstinden (1,215m) 23.05.2020

Etter en ganske rolig fredag ettermiddag med Jana på Kattfjordeidet, var vi begge ivrige på en lengre topptur. Utrolig nok var det meldt nok en dag med pent vær! Så mange dager med sol på en måned virket for godt til å være sant etter den vinteren vi hadde. Johanna ville også være med på tur, men hun var litt usikker på om hun kunne være borte hele dagen da hun hadde andre planer med Tim og lille Lauri resten av helgen. Jeg hadde egentlig foreslått Sørfjelltinden, men etter å ha sett at det var meldt stiv kuling der, fant vi ut at vi ville heller gå en tur med kortere kjøretid fra byen. Sist gang jeg hadde gått en tur på Lavangstinden og Karltinden var i 2014, så det var på tide med en ny tur dit. Det passet bra med å gå en tur jeg var ihvertfall litt kjent med, det trengs jo ikke så mye tid til å planlegge turen. Johanna bestemte seg for å være med til slutt og det var vi alle glade for :-)

Vi begynte turen rundt kl9, så mesteparten av ruten opp Vargedalen lå fremdeles i skyggen og snødekket var godt frosset til tross for svært milde temperaturer. Det var bra skredmessig, men verken jeg eller Jana koser oss i bratte motbakker på hard snø, så vi begge gikk med skarejern ganske tidlig. Johanna og hunden Kimmi synes det var helt greit... Endelig begynte bakken å bli slakere og dalen åpnet opp. Sola var her for å bli, og så var den varme vinden. Resten av turen opp mot Karltinden gikk i relativt slak og åpent terreng så det var ganske utsatt for vinden og det ble ikke så mye prat Heldigvis ble det nesten helt vindstille på selve toppen, så vi tok oss en god pause for å nyte utsikten over Ullsfjorden og mot Lyngen. Det var egentlig lite ordentlig skikjøring for å komme oss bortover mot Lavangstinden. Vi prøvde å holde høyde så mye som mulig før skifeller måtte tas på igjen. Johanna hadde ikke fått med seg at planen var å fortsette over ryggen til Lavangstinden, så den siste uendelige "sjarmøretappen" ble noe usjarmerende for hennes del, selv om hun hadde bestemt seg for å være med istedenfor å kjøre ned tidligere. Hun var likevel i godt humør og klaget ikke på at turen ble noe lengre enn hun hadde forventet. Etter at dagens andre topp hadde blitt besteget, var det bare å stake oss tilbake til Vargedalen, der det blir ordentlig skikjøring. Dessverre var det en god del sugeføre pga rask smelting i snødekket, men vi fikk flaks noen plasser og kunne nyte litt fin vårsnø. Den fineste skibakken - og siste del av turen var dessverre preget av råtten snø selv om det var vestvendt og kun kl14 om ettermiddagen da vi kjørte ned. Det var altså litt kjipt skiføre, men det ødela ikke turen. Det hadde vært mange timer ute i knallfint vær med gode venninner, og det er det jeg setter mest pris på :-) Takk for turen damer!

På vei mot Vargedalen
Endelig ut av Vargedalen
God stemning på vei mot Karltinden
Like før toppen av Karltinden
Kos på Karltinden
Utsikten mot Lyngen
Utsikten mot Lyngen #2
Lange slake partier på vei mot Musnestinden og Lavangstinden!
Jana med Karltinden bak
Koronaavstand ble glemt....
Fine spor på sugeføre!
Kimmi får sin tur til fotoshoot