Lundevarden og Josvadalhaugen (22.06.2020)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Houm (429m)
Endpoint Houm (411m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Lundevarden (676m) 22.06.2020 20:05
Josvadalhaugen (678m) 22.06.2020 20:31
Kveldstur sammen med Kristine og Hans Thorvald. Vi bestemte oss for en tur til Lundevarden, hvor det var mulighet for å opprette en ny liten topp på Gausdal +30 lista. Kjørte etter forslag fra Hans Thorvald til Houm for å gå ei rute ingen av oss hadde gått før. Det var et klokt valg. Veldig fin utsikt og et godt råk, etter at vi gikk veien fra Houm til Skogheim. Lundevarden er nok Gausdals mest besøkte toppunkt, og det har flott utsikt. Den nye toppen vi opprettet kalte vi Josvadalhaugen, etter Josvadalen som snor seg inn på østsiden av Lundevarden, og mot dette " nye" toppunktet. Her var ingen utsikt i noen retning.Ned igjen gikk vi om det fraflyttede bruket Sæter til Skogheim, og samme veg ned igjen til utgangspunktet. En hyggelig kveldstur i veldig fint vær, men vått i terrenget etter regnværet siste døgn.
Utsikt mot Vestringsskaret fra Houmstua
Skogheim
En skog av einstape (Ptedirium aquilinum) langs råket fra Skogheim mot Lundevarden