Retur til Holåtindane (20.06.2020)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Tundradalssætra (905m)
Ascents Hestdalshøgde (2,091m) 20.06.2020
Austre Holåtinden (2,043m) 20.06.2020
Midtre Holåtinden (2,047m) 20.06.2020
Vestre Holåtinden (2,039m) 20.06.2020
Visits of other PBEs Breheimen nasjonalpark (1,500m) 20.06.2020 09:00
Tundradalssætre parkering (905m) 20.06.2020 09:00

Oppfølger til Hestefesten, der planen var å besøke alle toppene rundt Lundadalen, men vær og sykdom hindret oss fra å nå Holåtindane og den siste Heste-toppen.

Jeg, Angjerd og Petter parkerte på Tundradalssætre og sov en natt der, før vi neste morgen gikk ganske rett opp til Hestdalshøgde. Halvveis opp kunne vi spenne på oss fjellskia. Fjellski-føret sent i juni er jo sjelden en høydare, men vi skulle gå såpass langt på bre at vi regnet det som en vårskitur. Det viste seg å være en god del snø rundt Hestdalshøgde også.

Så bar det videre bortover til Holåbreen, og bortover breen til det lange skaret mellom den østre og midtre Holåtinden. Der satte vi igjen ski og sekker og gikk opp og ned ryggen til austre og så flyttet vi oss litt og gjorde det samme opp til midtre. Enkelt og greit!

Så fortsatte vi litt på ski bort til den vestre toppen. Spenningen lå i om det ville være vanskelig å komme opp på topp-ryggen, siden det brattner mot toppen og er skavlete på vinterstid. Men det var ikke noe problem nå som skavlene hadde smeltet bort. Vi gikk på ski opp til det ble for bratt, og sparket greit spor opp derfra. På vei opp kom det tåke og lett nedbør, så jeg skyndte meg bort til toppunktet før all utsikten forsvant. De to andre kom etter, og så skyndte vi oss ned for å få mest mulig sikt på ski og kunne se sekkene vi hadde satt igjen lenger ned. Det ble likevel litt skikjøring i whiteout, men vi så såvidt sporene våre. Lenger ned på breen kom sikten tilbake, og vi suste ned til bunn og fant en teltplass der.

Den andre dagen gikk vi ut dalen. Vi prøvde å holde høyden en stund og få med oss det vi kunne av større snøfelter, men til slutt var det bare å ta skia på sekken og traske ut. Angjerd hadde måtte låne skistøvler siden hun ikke fant igjen sine egne, og hadde etter hvert utviklet store gnagsår, og endte med å gå en haug kilometer i crocs på slutten.

Finfin sommerskitur ble det, og godt å få fullført hestefest-prosjektet!