Sørdalsnuten - Lindås, 318/404 (20.06.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Sørdalsnuten (956m) 20.06.2020
Visits of other PBEs Botnavatnet parkering (342m) 20.06.2020

Det var på tide å få seg en ny kommunetopptur og vi ønsket også å finne en tur der vi kunne bruke packraftene litt. Valget ble Sørdalsnuten i Lindås kommune som også i følge rapporten til Kjell51 kunne lokke med relativt nymerket sti innviet av ordføreren i 2018. Vi kjørte E39 nordover fra Bergen og tok av til høyre mot Dyrkollbotnen. Kjørte til nordenden av Botnavatnet der det var en parkeringslomme (Botnavatnet parkering) ved stistart rett før brua. Fulgte stien opp til Fossvatnet der vi blåste opp packraftene og padlet over fossvatnet, måtte bære over Langneset til Instebotnsvatnet. Det var blitt sent fredag kveld så nå var det bare å finne seg en fin teltplass og valget falt på en liten holme rett nord for Furneset der det akkurat var plass til ett telt. Neste morgen var det bestigning av Sørdalsnuten som sto på programmet. Padlet inn til Midbotnen og la fra oss packraftene og gikk bort til stien som vi fulgte videre. God stigning i starten og godt og varmt i været. God sti til vi kom til Sørdalen, her overtok snøen og resten av turen gikk stort sett på snødekke. Godt hold i snøen så gikk stort sett fint å gå på beina. Ikke like lett å se vardene nå, endel er nok godt gjemt under snøen, men fulgte ruta til Kjell51. Sørdalen frem til Hiemsta vannet der vi gikk østover til 770 vannet og så fulgte dalsøkket mellom Sødalshaugen og Instebotsknolten frem til ryggen av Sørdalsnuten, så var det bare å følge den lettgåtte ryggen oppover til toppvarden. Sur vind, men fant le bak varden og fikk inntatt nista før tilbaketuren der det bare var å følge sporene i snøen. Padlet ut på holmen igjen og overnattet to netter til. Dagen etter lå tåka tjukk rundt oss så da ble det padling på vannene og en tur inn Instebotn, og så ble det retur til bilen på mandagen. Bjørn var med.

Vi har vært på flere packraft turer i Stølsheimen, sjekk ut Bstur.no og artikkelen Stølsheimen - mange muligheter for packraftere

Stistart
Utsikt mot ruta opp til Sørdalsnuten