Austvasslifjellet mm (19.06.2020)

Styggholknubben (363m) 19.06.2020
Templet (412m) 19.06.2020
Visits of other PBEs Ingdalssetra P-plass (130m) 19.06.2020
Fra Austvasslifjellet mot Styggholknubben til venstre, Templet og Rabborn i bakgrunn.
Skogstopp
Fra Templet mot Austvasslifjellet.
Solnedgang på Ausvasslifjellet.
Grei overnattingsplass ved Austvatnet.

Pakket sekken etter arbeid, og kjørte til Ingdalen og tok av mot Grostad. Tok så til venstre på bomvei inn til Ingdalsslettet. Hadde med utstyr for overnatting, så sekken ble tung nok som vanlig. Gikk etter traktorvei inn Håvardsdalen. Etter 25 min kom jeg til skilt opp til Templet. Etter en halvtimes oppstigning var toppen nådd. Fin utsikt til alle kanter. Satte kursen rett mot Styggholknubben i greit tungt myrterreng. Brøt ned til Mjøvatnet, og satset på sti langs vatnet. Det var en tabbe, ingen sti, men tett skog, steinur, bratt og bæverhogst. Burde gått ned rett sør for Åltjønna. Opp til Styggholknubben gikk det greit. Skogkledd topp med begrenset utsikt. Brukt 1 time og 15 min fra Templet til Styggholknubben. Videre gikk turen ned mellom Lysvatnet og Austvatnet med en liten pause før oppstigningen til Austvasslifjellet. Fulgte bekken opp til det flatet ut før jeg skrådde over mot toppen. Tung torvmyr på hele fjellet. Fin utsikt og godt vær. 25° og omtrent vindstille kl. 21:30 på kvelden. Etter en rask nedstigning til Austvatnet ble det camp, med avslapping.
Hadde planer om å komme meg hjem i rett tid, så labbet i vei 07:20 mot bilen. Etter endel omkroker pga vanskelige bekker fulgte jeg Håvardsdalen tilbake til bilen. Ser på kartet ut som det er traktorvei hele veien, men det var stort sett myr. Avsluttet ved bilen kl. 09:00
Konklusjon: Mye fin urørt natur med rikt dyre og fugleliv. Tungt turterreng.