Nord i Aurdalsåsen (14.06.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Jutulen (1,060m) 14.06.2020
Smørlifjellet (1,160m) 14.06.2020
Tveitastølfjellet Sørøst (1,043m) 14.06.2020
Det forelå relativt ambisiøse planer for på-veg-ned-turen denne gangen, så jeg forlot hytta lenge før planlagt rydding av krypkjeller var utført.
Parkering på en gratisflekk ved Nythun Inn i et hyttifisert stølslandskap. Allerede det første hyttetunet som passeres er av drømmetypen, med ultra-utsikt. Et tegn på at dette området ikke skal bli nedvurdert til et sub-Valdres.
Opp på den tantekompatible, fine turtoppen rett innafør de øverste hyttene, med to toppunkt og krigsminnemarkering.
Sti videre til å begynne med. Så løser den seg opp, og jeg synser meg nordover. Det viser seg å være et dårlig og kronglete valg, og jeg kommer først på sti igjen langs tjernet halvvegs til Jutulen. Myr > skog > snaufjell, og så en ny fin utsiktstopp merkbart noen knepp nærmere Spåtind.
Jeg velger å skjære rett ned mot sør i stedet for å følge sti rundt. Det er heller ikke det smarteste jeg har gjort, så gitt en del unødvendig tidsspill rekalkulerer jeg dagens ambisjonsnivå til Smørlifjell, og så retur. Det følger en lang stietappe fra stølsvegen langs Jutulen til de innerste hyttene mot Smørlifjell, ganske sikkert en nytelse hvis beina fortsatt er lette. Så et skikkelig elevert toppunkt på disse kanter, med utsiktstavle som forteller meg at jeg burde sett Alvdalssølen og Hallingskarvet. Supert tiltak for oss sjuke topografiske nerder.

Vastus Medialis er i ferd med å bli karamellisert, og jeg følger vegnettet mot Nystølen. Et sti/vegsystem gjør det mulig å komme seg inn på nettet fra Nythun, og etter mye oppvisning i antiløpsteknikk er jeg tilbake til bil og air-condition.