Bremanger: Nibba, en artig topp (19.06.2020)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Langevatnet (375m)
Endpoint Langevatnet (375m)
Ascents Vest for Nibba (806m) 19.06.2020 13:49
Nibba (823m) 19.06.2020 14:09

Etter en varm start på turdagen med besøk til Sigdestadnakken, var det ikke mindre varmt nå selv om en starter høyere oppe. Parkerte på en liten lomme rett etter rasteplassen og da var det bare å krysse hovedveien og rett over på stien. Denne er lett å følge videre i retning Vingevatnet og er merket med noen varder over høyden mot Nibba. Flott, men varm furuskog å gå i.

Jeg hadde opprinnelig tenkt å gå rett mot toppen, men det fristet lite å gå oppover i den store blokkura i starten. Tok heller en annen variant, via elvagjelet opp i skaret mellom Nibba og toppen vest for Nibba. Det var helt greit å gå, men glad det var tørt underlag. Gikk først bortom toppen vest for Nibba. Her var fantastisk flott utsikt mot Bortnen og videre utover mot Hornelen og Bremangerlandet. Artig fjell å gå i med disse til tider overraskende hylleavsatsene.

Retur ned i skaret og opp mot Nibba 823 via noen bratte berg med god friksjon. På toppen var det på tide å innta en liten lunsj i solsteiken. Returen var helt ok, greit å finne en vei, men det dukket opp noen småoveraskelser og omrutinger underveis :-) Vel nede igjen ved Vingevatnet kunne jeg se at det kanskje hadde vært bedre å legge ruta rett opp mot toppen allikevel. Men, det er jo som sagt mange veier til Rom!

Jeg tok meg en liten forfriskende vask i elva ved parkeringa før jeg returnerte hjemover og avsluttet ettermiddagen med en lang badeøkt i Årskogvika sammen med Vinjar. Godt å plaske rundt i vatnet i slikt vær :-)

Mot Nibba
Det var et par tunneller underveis ruta med nedtapping av vatna i området.
Vingevatnet
Oppover mot skaret via elvagjelet
Ganske bratt til tider, men god friksjon og avsatser i fjellet