Krampetrekning på ski (17.06.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Lurfjelltinden (1,285m) 17.06.2020 09:12

Satt av Hilde Kari på jobben, før jeg vendte nesa sørover mot Lurfjellet. Lurfjelltidnen er et fjell som kan angripes fra mange utgangspunkter. Valget mitt falt på Svartvassætra. Etter å ha studert fjellet fra Bodø noen dager i forveien, konkluderte jeg at ski skulle være mulig selv nå midt i juni. Derfor var det altså fjellski som skulle bli dagens fremkomstmiddel.

Her var det stopp på sommerdekk

Begynte å ane at turen kunne bli litt forlenget da jeg kjørte over noen snøfelter allerede i begynnelsen av anleggsveien mot Svartvassætra. Moroa var over ved 200 moh, da jeg møtte et snøfelt som ikke kunne passeres på sommerdekk. Dermed var det bare å stroppe skia på sekken, og begynne turen her nede.

Enkel fiks når skiltet er bestilt opp ned - Montér det opp ned!

Etter 3,5 km langs veien, kom jeg opp til Svartvassætra. Her ble snøen såpass sammenhengende at jeg tok på meg skiutstyret. Fulgte rødmerket innover, der noen flomstore elver bød på småutfordringer. Alle kunne heldigvis krysses på snøbroer. Fortsatte gjennom skaret til Skorrigorrivatnet, som jeg fulgte sørbredden av. Skulle unngå noe kronglete terreng ved å gå ut på isen et stykke, men gikk tvers gjennom med hele skien fra første sekund. Holdt meg på trygg avstand etter det.

Mot toppen fra Svartvassætra
Helikopter på inspeksjon
Mot Lurfjelltinden og Børvasstindane før nedkjøringa til Skorrigorrivatnet
Hytta ved Skorrigorrivatnet har nok en av de råeste utsiktene som finnes mot Børvasstindane

Et helikopter landet på Indre Humpen, sikkert for vedlikehold. Må være en nydelig dag å gjøre sånt på. Begynte virkelig å kjenne på varmen nå, og solkremen lå tjukk over hele kroppen. Gikk på skrå opp under øststupene til Lurfjelltinden, og rundet opp på ryggen mot nord. Her ble det plutselig slutt på snøen, så jeg skiftet tilbake til joggesko før jeg fullførte siste stykket til toppen. Utsikten var absolutt fantastisk.

Børvasstindane og Bodø (Og Lofoten)
Børvesstindane i sentrum der jeg satt fra meg skiene

Det ble en lang pause i det vindstille og upåklagelige været. Det var Lofoten i vest, Sulis og Saulo og Saltfjellet i øst, Svartisen i sør, Steigen og Salten i nord. Absolutt makeløst.

Tilbakeblikk til toppen

Ned igjen tok jeg samme vei, og rakk tilbake til Bodø akkurat i tide til å hente HK etter jobben. Handla inn til grillmat og grillet på Mjelle, hvor luftspeiling mot Lofoten gjorde at hele øygruppa var opp ned i horisonten. For en dag!