Styggedalstindane (14.06.2020)  6

Ascents Gjertvasstinden (2,351m) 14.06.2020
Store Styggedalstinden Vesttoppen (2,377m) 14.06.2020
Store Styggedalstinden Østtoppen (2,387m) 14.06.2020

Endelig!! Denne turen har vi ventet lenge på! På fjerde forsøk klaffa det endelig med værmeldingen. Turplanleggeren gleda seg stort, mens Sekretæren hadde et mer ambivalent utgangspunkt...

Møtte Sondre på parkeringsplassen ved Turtagrø. Ski på sekken fram til den første kneika opp mot Skagadalen. Herfra var det mer eller mindre skiføre til vi skulle opp i skaret mellom Nørdre Skagastølstind og Kolnosi. Litt av og på med ski, men vel oppe i skaret var det skiføre resten av vegen.

Slapp oss ned på Styggedalsbreen etter å ha tatt av feller. Siden limet på Ski-Trabfellene har sett sine bedre dager, viste dette seg å være et dårlig valg. Etter å ha satt på feller og sele gikk vi over breen. Det varte ikke lenge før vi begge mista fellene, og måtte teipe dem til skia. Sondre måtte gå på beina opp til skaret mellom breene, siden fellene hans også løsna.

Etter ei god matpause ved kanten av Gjertvassbreen, gikk vi på ski fram til den siste flata før det virkelig bratner til. Her bytta vi ski med stegjern og knytte oss inn i tauet. Bratt og varmt, men snøen var god å gå i. Gikk overraskende lett oppover, og plutselig var vi nesten på toppen av Store Styggedalstind. Ei ny lita pause med næringspåfyll før vi tok "toppstøtet".

Hurra!! Endelig topp nr 300 for Sekretæren - og det ble sjølveste Store Styggedalstind (litt skadefryd overfor Turplanleggeren som fikk Ymmelstind S2 om sin 300 ;)). Ryggen bortover så noe "uvegsam" ut, men det gikk lett som en plett med Sondre i føringen. Sekretæren som har spenst som en flyttstein, fikk et dytt i rompa av Turplanlegger over den lille hammeren, men ellers var det ingen store utfordringer for noen av oss.

Grei retur samme veg. Vi så to andre på Østtoppen når vi gikk tilbake. Disse hadde hatt med skiene helt opp, og kjørte ned. Fikk se de nede i Gjertvasskaret når vi kom tilbake til Østtoppen. Skjønner ikke at det går an - noen har mer guts enn andre.

Bratt, men greit opp til Gjertvasstind. Ingen sak når snøen er så myk. Satt ei stund på toppen og nøt utsikten. Himmel og hav så fint det er i Hurrungane!! Men mange utfordrende rygger står igjen...

Returen ned ble en fuktig opplevelse i den våte snøen, men det gikk lett og høgdemeterne forsvant bak oss. Skifte til ski, og artig nedkjøring til Syggeldalsbreen. Sekretæren gikk/akte det øverste partiet, men resten ble forsert på ski. Kjempeartig :)

Nede på Styggedalsbreen var det på med feller igjen. De hadde tørket i sola, men limet satt ikke likevel... Ny runde med tape. Greit opp i skaret igjen. Litt av og på med ski til vi kom til Tindeklubbhytta. Herfra var det skiføre til vi var nede i dalen igjen. Kun sjarmøretappen gjensto ;) Tilbake på Turtagrø etter knappe 11 timer på tur - fornøgd med tidsbruken - sjøl om vi brukte mye tid på å styre med feller...

Dette var, flåsete sagt, en episk opplevelse. Sekretæren som var litt skeptisk til om turen var i overkant "skummel" var ikke redd en eneste gang. Været var upåklagelig. Vi har fått "hakket hull" på noen av de mer krevende toppene. Vi har begge passert 300 topper - kort sagt - kan det bli bedre??

Tusen takk til Sondre (500fjell (Sondre Kvambekk) for stødig føring over bre og tind. Han kan sitt fag, og får til og med høgderedde Sekretæren til å senke skuldrene og nyte turen slik den bør nytes. Anbefales som fører - vi kommer garantert til å benytte han til andre turer i samme område.