Topp- og bretur Krossbu med DNT Gjøvik (12.06.2020)  5

Written by Steinarpåtur (Steinar Bye)

Start point Krossbu
Endpoint Krossbu
Ascents Hurrbreatinden (2,060m) 12.06.2020
Bakarste Skagsnebb (2,093m) 12.06.2020
Veslbreatinden (2,092m) 12.06.2020
Topptur og bre-redning med DN Gjøvik. På fredag ettermiddag/kveld teltet vi ved Krossbu i strålende vær.
Vi var 6 deltagere som startet turen på lørdagsmorgen oppover mot Hurrbreatinden (2064m). Ved Hurrbreatinden tok vi av skiene, og gikk ryggen mot mot Bakarste Skagsnebb (2093m). Vi måtte klyve noe, litt luftig og vi lærte at randonee-støvler ikke er det beste skotøyet for klyving i grov ur :). Da vi kom frem til Bakarste Skagsnebb var været strålende, og vi hadde en lang matpause. Utsikten var imponerende, vi kunne se store deler av Leirdalen og kunne skimte Leirvassbu i bakgrunnen.

Deretter gikk/kløv vi tilbake til Hurrbreatinden. Skituren gikk videre Veslbreatinden (2092m), hvor vi møtte masse folk som var på tur. Etter en lang og avslappende sol-pause ved Veslbreatinden hadde vi en fantastisk nedkjøring. Snøen var passe myk og lett å svinge, og vi kunne kjøre helt frem til teltplass.
På søndagen var breredning tema, og vi gikk langs Bøvre mot Bøverbrean. Ved Bøverbrean tok vi på oss breutstyr, og gjennomførte flere kameratredninger fra snødekt bresprekk. Dette fungerte bra, bra opplegg og vi lærte masse. Det er masse detaljer å huske på, og selv for drevne bre-folk er det alltid gunstig med en repetisjon. Som avslutning hadde vi «synkronlignende» øvelse med kjøring ned breen med fullt bre-utstyr og tau. Funket bra og var gøy!

Det har vært nok snø i helga, masse sol og temperaturen har ligget i området 12-18 grader, og snøen har smeltet mye ila helga. Det har vært en veldig flott tur, bra stemning og fine folk.
Takk for turen

(Bilde 1-5 Bjørn Bredesen)