Spontane turplaner (30.05.2012)

Griningsdalshøe Nordvesttoppen (1,561m) 30.05.2012
Stuttgongkampen (1,422m) 30.05.2012

Dynamiske turplaner

Såvidt over tregrensa med utsikt mot Sjodalen på den rødmerkede stien mot Stuttgongkampen.
Innover mot Dyrtjørnhøe, turens siste mål.

Jeg hadde anledning til å stikke på tur denne onsdagen og værmeldingen så heller ikke så verst ut. Riktignok dro jeg i feil retning mtp. på været som var bedre i vest, men det får så være.

Det egentlige turmålet var Mukampen, men tenkte å supplere med noe mer. Tenkte først på noen topper langs Jotunheimveien, men denne var fortsatt vinterstengt.

Så dukket tanken om Griningsdalshøe opp. Jeg tok av ved Postfurua camping, men kom ikke langt her heller før en vårstengt bomvei stoppet meg.

Neste mulighet var ved Stuttgongfossen. Veien inn her er stengt med bom, så jeg parkerte på en liten snuplass, fisket frem sykkelen og tråkket meg innover mot Stuttgongje.

Stuttgongkampen

Stidele like oppunder toppen.
Varden ved trig. punktet som ikke er høyeste punkt. Høyeste punkt ligger litt lenger sør.

La att sykkelen her og fulgte sti sørvestover lia, Stuttgongstien som det stod på skiltene. Kom etter hvert til et stidele for kort og lang Stuggongsti. Jeg valgte det løpet som passet best til Stuttgongkampen. Det var en fin, trivelig sti, rødmalt merking, ikke altfor tydelig, men grei å følge.
Flott utsikt mot Sjodalen mens jeg vant høyde. Inne i Jotunheimen lå det en del skyer, men de så ut til å være i tilbakebtrekning.
Kom opp til trig.punktet hvor det viste seg at det egentlige toppunktet lå litt lenger sør.
Nøt utsikten i 5 minutter før jeg tuslet videre i lettgått terreng mot neste mål.

Griningsdalshøene

Fra Stuttgongkampen mot Nordvestre Griningsdalshøe.
Flott utsikt mot Sjodalsvatna og Besshøe.

Innover platået mot Griningsdalshøe ble jeg imponert over den billedskjønne utsikten med Sjodalsvatna i forgrunnen og snøhvite Jotunheimen i bakgrunnen. Å se kjente og kjære fjellområder fra en litt annerledes vinkel kan gi helt nye opplevelser.
Passerte over den markerte nordvesttoppen, deretter en liten mellomhump, før jeg nådde høyeste punkt. Toppen var av typen platå hvor man uansett hver gang man trodde man var på høyeste punkt så mot et annet som virket høyere. Ruslet over et par slike før jeg gikk lei og konkluderte med at toppen var nådd.

Dyrtjørnhøe

Nå fulgte en potensiell kjapp nedstigning til Tjørnosdalen. Det gikk kjapt i starten på bærende snø, men lenger nede ble det hvite gulv stadig mindre pålitelig med våte bein, gjennomtråkk og småfrustrasjon som resultat. Godt veien videre opp fra Tjørnosdalen var overveiende snøfri. Begynte å bli sliten og syntes nå at lia opp til toppen var langdryg, men alle motbakker tar slutt en dag, så også denne.
Etter en stund med solgløtt var det nå blitt gråere rundt meg mens sola skant lenger vest i Jotunheimen.
Fin topp, men utsiktsmessig syntes jeg nordvesttoppen på Griningsdalshøe var bedre.

Retur

Retur er sjelden moro, men det gikk freit, fikk 150 høydemeter på en noenlunde stabil snøfonn. Senere var det litt myrlendt med bløte føtter som resultat. Fra hytta ved Tjørnosen var det tydelig sti hele veien ned til Gamelsætra og veien. Først umerket, senere kom jeg inn på en av alle disse Stuttgongstiene. Dessverre nådde jeg veien et stykke nedenfor der jeg parkerte sykkelen, så det ble en liten, litt bakstreversk omvei, innen turen kunne avrundes.

Flott tur i uvant terreng for undertegnede.

På Griningdalshøe.
Flott benkefuru!
Fra Stuttgongkampen mot Sjodalsvatna og Gjendealpene.