Svartegga (07.07.2008)

Start point Lotsstøylen
Ascents Bustenakken (924m) 07.07.2008
Svartegga (1,047m) 07.07.2008

Etter å ha lest litt om denne toppen i boka ”Opptur i Sogn og Fjordane” fikk jeg lyst til å se denne kanten av Nordfjord. Jeg, mamma og pappa+Frigg kjørte fra hytta i Stryn, inn til Nordfjord og Lotetunnelen til Lote og Lotsstøylen. Ingen bompenger! Vi satte i vei innover Lotsbergdalen. På veien traff vi noen innpåslitne kuer, som holdt følge med oss minst en halv kilometer, hehe. Tok en pause ved bunnen av Gjørva. Planen nå var å gå videre opp det skaret som kalles Gjørva og gå videre opp til toppen av Svartegga (1047). Det gjorde vi, men jeg og pappa skilte lag med mamma øverst i skaret, vi måtte ta en tur ut på Bustenakken (925). Ganske kupert terreng her. Vi tok igjen mamma litt før toppen, utsikten var herlig. Vi fikk med den fine solnedgangen! Skulle jeg hatt en hytte på toppen her skulle den hete Havblikk, nemlig fordi vi kunne skimte storhavet langt ute i horisonten.

Høyeste pkt på Svartegga. Grodås og Europas dypeste innsjø (Hornindalsvatnet) ligger i bakgrunnen.

Returen gikk ned via Kvitelvebakkane og Revureholten, og inn på veien fra Høgefjellet. Virkelig en flott tur, og mamma var stolt over seg selv at det gikk så bra med hofta. Lenge siden forrige fjelltur!

Ruta vi gikk

Svartegga 1047

Written by boven 16.10.2011 18:55

Hei Sondre. Artig å sjå at du har vore i heimbygda mi. Svartegga har eg trakka i mange år. Brukar den mest som skitur opp og ned Gjørva. Snøen kan ligge på sørsida av Lotsbergdalen til uti mai. Fin tur etter jobb. Vi kjøyrer då vanlegvis til Lotsberg Skåra, den øverste garden, og så går vi til Lotsbergstøylen. Kort skibering.

Svartegga er og fin frå Lotsberg om du går inn til dei veglause gardane mellom Lote og Hennebygda. Desse gardane heiter Indre og Ytre Åsane. Frå Øvre Åsane går det sti oppom skoggrensa, vidare enkelt å finne ruter til Svartegga.

Mvh Ove Lotsberg

Sv: Svartegga 1047

Written by 500fjell 16.10.2011 19:23

Hei Ove! Takk for hyggelig kommentar:) Jammen er du heldig som er oppvokst i dette området. Utrolig mange fine turmuligheter om man er glad i toppturer året rundt. Har store deler av familien min fra Stryn og det er like hyggelig hver gang jeg kommer tilbake til Nordfjordfjella. Svartegga skal man nok ikke se bort i fra at jeg kommer tilbake til en gang:) God tur!