Reinsjøfjellet - høyest i Overhalla (13.06.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Tømmersjøen vinterpark plass (135m)
Endpoint Samme (135m)
Ascents Reinsjøfjellet (726m) 13.06.2020 13:30
Visits of other PBEs Skistad skogsbilveg (60m) 13.06.2020 09:30
Tømmersjøen vinter p-plass (135m) 13.06.2020 09:55

Kommunetopper i Trøndelag med Stig - DAG 3
Etter gårsdagens flotte tur til Grønkleppen og ny overnatting på Grong Gjestegård var Stig og jeg klar for Reinsjøfjellet 726 - kommunetoppen i Overhalla. Vi kjørte vestover på vei 760, krysset Namsen ved Vie, fortsatte vestover mot Øysletta og tok så av mot venstre inn på sideveien mot Skistad der Skistad skogsbilveg (Vipps kr 50) starter. Fulgte denne gode, men støvete grusveien videre sørover til Tømmersjøen vinter p-plass der veien videre opp mot hyttefeltet er stengt med låst bom. Samme fine, nesten i overkant varme været denne dagen også.

Betalingskassen på Skistadveien
Svær parkeringsplass nord og nedenfor hyttefeltet ved Tømmersjøen

Fra parkeringen og den låste bommen er det vel en km og 60 hm opp til hyttefeltet med parkering for hytte-eierne. Videre sørover fulgte vi den flotte gangstien som går mot Grytsjøen ca. 4 km opp til 425 moh der vi tok inn på god, rødmerket sti mot Reinsjøen. Denne veien egner seg faktisk meget godt for sykkel, med unntak av et par korte partier som er under utbedring.

Stig på vei oppover den gode turstien mot Grytsjøen
Et nesten unaturlig grønt område langs turstien
Her tar stien mot Reinsjøfjellet av mot høyre

Stien var meget godt merket, fint anlagt og lett å følge.

Stien fører raskt over tregrensen til dette fine og åpne landskapet!

Vi var blitt anbefalt å følge merket sti til østenden av Finntjønnin. Da vi kom opp på 556-høyden og fikk oversikt over terrenget nedover mot Finntjønnin, så vi at det var pågående snøsmelting og stor vannføring i elvene som kunne by på problemer å krysse. Vi endret derfor planen og i stedet kursen mot NV-siden av Finntjønnin. Her var det store snøflater som viste seg å være faste å fine å gå på.

Oppe på høydene sørvest for Finntjønnin. Reinsjøfjellet 726 ligger like bakenfor den lille, bratte knausen helt bakerst midt i bildet.

Lettgått videre innover de stort sett snødekte flatene.

Her er vi mellom den bratte knausen og det lille vannet øst for denne. Nydelige farger!

Like vest for knausen og vannet ligger toppen på Reinsjøfjellet. Denne er markert av en stor varde med turkasse og bok der vi skrev oss inn. Kartverkets koordinater 33W 356540 7141252 Fot bolt som antagelig ligger inne i varden stemte godt med mine målinger. PB-koordinatene justeres.
Det var litt kald vind på toppen, men vi fant ly ved varden og hadde en pause før vi tok fatt på returen.

Stig på Overhallas kommunetopp
En noe mer påkledd Knut Sverre på samme
Vårsmelting i fjellet ved Reinsjøfjellet
Hengeskavlene bærer bud om at det har vært mye snø og vind i fjellet denne vinteren!

På returen tok vi en mer direkte rute fra Finntjønnin mot merket sti, og sparte litt avstand på dette. Så fulgte bare de siste 5 km på turvei og vei tilbake til bilen. Her savnet vi virkelig syklene!
Tusen takk for en ny, flott turdag i fjellet, Stig!