Audiens hos Kongen (13.06.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Hanken (538m)
Ascents Suliskongen (1,907m) 13.06.2020 09:30
Visits of other PBEs Hanken p.plomme (550m) 13.06.2020 09:30
Ny-Sulitjelma fjellstue (590m) 13.06.2020 09:30
Tverrfjellet p-plass (835m) 13.06.2020 09:30

På et fuktig julebord i desember ble det planlagt tur til Suliskongen denne forsommeren. Jeg var smått skeptisk til om dette kom til å gjennomføres, men plutselig ble det vekket liv i planene for noen uker siden. Jeg var ikke vond å be, og planene skulle realiseres denne helga. Det var en kollega av Hilde Kari som arrangerte turen, og med i turfølget var to bekjente av henne. I tillegg var Sulislegende Einar Schilliås med på turen som "turleder". Dermed var vi 6 stk som møttes ved Sulitjelma Kirke klokka 9 denne flotte lørdagen.

Turen er i gang!

Hadde fått vite på forhånd at veien til Ny-Sulitjelma Fjellstue var åpen fram til Hanken (Takk til Otto og Uglefisk!). Vi kjørte dermed i to biler opp til Hanken og parkerte der. Vinden var ganske sterk, så jeg startet med jakke på. Bukse, derimot, lot jeg være å ta på. Det var meldt om årets varmeste dag i Bodøområdet, så jeg var optimistisk til at det ikke ble nødvendig.

Ny-Sulitjelma Fjellstue

Vi gikk ca. 1 kilometer på ski langs veien, før vi passerte Ny-Sulitjelma Fjellstue. I grunn synd at turisthyttene er corona-stengt, for her hadde det vært fint å tilbringe natta. Veien videre gikk skrått opp langs sommerstien under Tverrfjellet. Det var deilig å komme seg forbi Tverrfjellet og begynne å gå oppover dalen mot høyde 1090. Ved sommerparkeringa hadde vi gått ca. 3 km, og tok ei god drikkepause. Vardetoppen åpenbarte seg som et blikkfang framover i retninga vi skulle.

Vardetoppen og Vágnatjåhkkå åpenbarer seg
Teltplass med prima utsikt mot Nord-Saulo

Vinden løyet, og jakka var for lengst kastet. Anslår temperaturer godt over 15 grader mens vi gikk slakt oppover. Flere steder valgte Einar å gå utenfor det tråkkede sporet, og sparte oss for flerfoldige høydemeter. Tydelig at dette er en kar som har vært på tur i Sulisfjella før! Da vi nærmet oss 1100 høydemeter gikk vi forbi et telt som lå idyllisk plassert med storslått utsikt. Kanskje noe å vurdere til en annen gang! Vi fortsatte langs 1100-koten fram til rønna ved høyde 1088, og tok en lengre matpause her. Gnagsår ble teipa, og kropper innsausa med solkrem.

Matpause ved rønna
På vei mot brefallet

Etter pausa gikk vi innover mot brefallet opp til Sulitjelmaisen. Det var deilig å se blåisen når man endelig fikk se opp brefallet, og jeg gledet meg til å komme opp og få utiskten fra isen. Noen valgte å bære skiene opp brefallet, men jeg var sta og skulle gå opp hele veien. Det var egentlig ikke noe problem i det hele tatt. Vel oppe på isen fikk man utiskt til dagens mål, samt Dama, Knekten, Sluskhatten, Stortoppen og Vagnatjåkkå. Fantastisk flot og vindstille her oppe, som Einar hadde forutsett siden vinden kom fra sørøst.

Dagens bratteste bakke
Knekten, Dama og Kongen

De tre kilometerne slakt nedover (ca. 40 høydemeter) før oppstigninga til Suliskongen startet gikk unna i en fei, og vi tok nok en matpause i bunnen her. De fleste satt igjen sekken og gikk uten opp tiltoppen, men av gammel vane tok jeg den med hele veien. I starten litt bratt, før det slaket ut mot sadelen mellom Kongen og Dama. Et mektig skue utover Sarek i Sverige åpenbarte seg, man kan bli andektig av mindre.

2. Matpause med utsikt til Vagnatjåhkkå, Stortoppen og Knekten

Skia blei satt igjen like etter sadelen, før vi gikk til fots de siste 250 hyødemeterne. Vel oppe på toppen kunne Einar logge sitt noen-og-førtiende besøk til toppen, mens jeg logget første besøk og kommunetopp nr. 115. Nå var det bare å spisse ørene, for den kunnskapen Einar øste ut på toppen var ikke bare enkel å få med seg. Alt fra navn på vann og fjell og elver og daler, sant lengder og høyder og kommuner og det var ikke måte på. Maratonturen Otto, JoSo og innerdal hadde gått i 2008 ble nevnt, og vi var inne på de høyeste fjellene i Bodømarka. Etter en lang nerdeprat førte vi oss inn i protokollen, som ikke mange av de besøkende gjør. Boka er godt gjemt i toppvarden. Første innføring var i 1986 om jeg husker riktig. De nødvendige bildene ble tatt, før vi begynte på returen.

Suliskongen
Utiskt mot øst, Saulo helt til venstre
Utiskt mot nord/vest
Fornøyd med toppen!

Ned bakkene var det bare å sette seg på baken, så var man nede ved skiene på null og niks. Deretter var det enkelt å kjøre telemarksvinger i den perfekte slush-snøen. Skyer var nå begynt å rulle innover Sulisfjellene, og det var ikke lenger bare blå himmel. Pytt pytt, vi kunne ikke akkurat klage på været i dag. Det føltes slettes ikke langdrygt å gå tilbake over breen, Stortoppen stod som blikkfang og tok mye av oppmerksomheten på vei over. Ned brefallet gikk det også radig, før vi tok ei siste matpause ved rønna på 1100 moh.

Retur måtte det bli til slutt
Litt gråere slutt på dagen

Videre nedover tok vi igjen noen høydemeter opp til der teltet stod plassert, før fellene fikk forlate skiene for i dag. Skled ned hele veien til fjellstua uten mange stavtak! Deretter bæring resten av veien ned til bilene. Vi takket for en flott tur, og begynte på hjemreisen til Bodø. Takk til alle som var med for en uforglemmelig tur til Suliskongen!

Start date 13.06.2020 09:23
End date 13.06.2020 19:08

Audiens hos Kongen

Written by otto 15.06.2020 15:32

Gratulasjoner fra oss tre som fremdeles er i Sulitjelma. Herlige bilder og litt av en tur. Skulle selvfølgelig benyttet denne dagen vi også. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Lykke til videre..