Skogvokterruta øst (13.06.2020)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Rådhusplassen i Porsgrunn (5m)
Endpoint Midtre Bø gård (47m)
Characteristic Jogging
Gramsebu bro øst (321m) 13.06.2020 08:33
Fiskebekkåsen rasteplass (309m) 13.06.2020 09:52
Vestre Skrehelle utsiktspunkt (494m) 13.06.2020 12:14

Skogvokterruta er en løype laget for et framtidig ultraløp, som ble testet ut denne dagen. Den starter på Rådhusplassen i Porsgrunn og følger stort sett stier rundt hele Grenland, tilbake til Rådhusplassen. Totalt 88 km.

Kl.05 på morgenen sto vi 18 løpere på startstreken for å teste ut løypa med masse flotte stier i vårt nærområde. Min plan var å komme meg til Jønnevald etter 47 km, men ville se an beina ved Solvika etter 33 km.

Allerede ved start var det 18 grader, så det så ut til å bli en varm dag. Men heldigvis var det en del skyet, så sola stakk ikke så mye som den kunne ha gjort.

Første kilometer passert og humøret på topp. Foto:Irvin Kilde/Grenland Ultra Runners

Et par kilometer på asfalt via Kjølnes før vi kom inn på stiene inn i Porsgrunns bymark. En relativt samlet flokk i starten, og vi var en 8-10 personer som kom sammen opp på Årdalsåsen, der vi overrasket et par hengekøyeovernattende personer litt over 0530 på morgenen.

Fra Årdalsåsen en grytidlig lørdagsmorgen.

Ned på nordsiden og innover stier og skogsveier mot Jarseng. Nå litt mer spredt felt, jeg ble løpende sammen med 3-4 andre et stykke, deriblant brodern. En liten drikkepause på Jarseng etter halvannen times løping, og jeg løp ut foran to stykker som jeg antok ville ta meg igjen ganske fort. Jeg løp i eget tempo og fortsatte ned mot Mjøvann.

Et morgenstille Mjøvann.

Hørte de to bak meg et par ganger, men hadde ikke lyst å vente og miste flyten. Tok igjen brodern og en til ved Mjøvann etter en pause de hadde, og løp med dem noen få kilometer, inntil jeg ikke kunne holde følge, da de hadde for høyt tempo for meg. Det var siste gang jeg så en annen løper denne dagen.

Fylte på flaskene ved Mensvann, og var snart på vei opp til Galten. Nå var jeg ganske kjørt, og slet med å få i meg noe å spise. Men jeg kom meg omsider opp på Galten, etter 3 timer på tur.

Som vanlig nydelig utsikt fra Galten.

Herfra var det flott terreng å løpe i, og jeg begynte å få tilbake kreftene. Nydelige lettløpte stier ned til stikrysset der Skisjøveien slutter. Videre forbi krysset mot Østre Vealøs og ned til Gramsebu. Hadde helt hit hatt på følelsen at jeg var bare like foran de to jeg løp fra på Jarseng, men når jeg hadde kommet hit og ikke verken sett eller hørt noen skjønte jeg at jeg nok hadde fått et større forsprang på dem, og innså at jeg løp for meg selv resten av turen.

Fulgte de flotte stiene fra Gramsebu til jeg møtte veien fra Skifjell til Vealøs. Det var herfra en bratt kilometer opp til toppen, der jeg fikk i meg en energibar og litt drikke.

Vealøs passert etter 4 timer.

Videre gikk ferden gjennom større hogstområder mot Oddbakken og Kikut. Videre langs Gamleveien, en tidligere ferdselsvei mellom Skien og Siljan, forbi Meitjenn og Fiskebekkåsen og til Solvika, 5 timer etter start.

Her var det mulig å stoppe om beina ikke hadde holdt, men jeg følte meg fin i beina og ville angret om jeg stoppet her. Møtte på en som var support for noen andre løpere, han spanderte et kakestykke på meg og jeg fikk fylt på vannflaskene som nå var tomme igjen.

Jeg kunne nå fortsette med ny energi og motivasjon på de neste 14 kilometerne fram mot Jønnevald. Motivasjonen fikk seg raskt en knekk på vei opp mot Ristingkollen og Middagskollane, her måtte jeg grave dypt for å finne krefter. Snegletempo opp alle disse bakkene. Men jeg kom meg over og ned igjen til Havretjenn.

Over Middagskollane gikk det ikke fort.

Det gikk noe bedre opp til Skrehelle, selv om det heller ikke her gikk så fort. Men en seier å komme seg opp på Skrehelletoppen etter drøyt 42 kilometer.

Toppen av Skrehelle, etter nøyaktig maratondistanse. Nærmer seg avslutning!

Nå var det bare en motbakke igjen, opp til Vestre Skrehelle. Det gikk greit og nøt en herlig utsikt et par minutter mens jeg fikk i meg noe næring.

Siste og beste utsikt fra Vestre Skrehelle ut over Gjerpensdalen. Nå er det bare nedover igjen.

En tung nedoverbakke herfra helt ned til Jønnevald, siste delen langs traktorvei er svært bratt og steinete og man må passe seg hvor man setter beina. Men ned kom jeg, og når jeg først var kommet hit fant jeg ut at jeg hadde litt mer å gi slik at jeg fikk de siste 3 kilometerne for å runde 50 totalt.

300 meter før mitt endelige mål krysset det en elgku med kalv over veien, artig avslutning på løpet.
Deilig å klare målet mitt og litt til, og uten at jeg hadde noen vondter av noe slag.

Det var selvfølgelig fristende å fortsette på runda, men med 23 kilometer til neste mulige avhopp på Skotfoss, ville jeg ikke ta noen sjanser på å løpe på meg noen skader.

Av de 18 som startet var det 8 løpere som fullførte hele runda, deriblant brodern. Om dette blir et offisielt løp seinere så hadde det vært gøy å prøve seg på hele runda!

Missing title

Written by siroho 13.06.2020 13:44

WOW, snakk om å kjøre over et større område. Følger med på turene dine, men denne slår det meste.

Sv:

Written by vegardfj 15.06.2020 22:27

Ja, dette er min lengste tur. Vi var 18 som startet i Porsgrunn, 8 av dem fullførte runda på totalt 88 km via Vestmarka tilbake til Porsgrunn. Fantastisk løype!